Premiér Peter Pellegrini (Smer-SD) vyzval autodopravcov, aby prestali blokovať hraničné priechody. Upozornil na to, že tieto kroky už ovplyvnili niektoré automobilky. Podľa premiéra majú autodopravcovia prestať brániť automobilkám a zamestnancom v práci. Podľa neho tak nerobia v zmysle zákona o verejnom zhromažďovaní.
Pripomenul, že vláda už vyšla v ústrety požiadavkám dopravcov a keď budú nespokojní kamionisti naďalej blokovať cesty, ukážu tak, že im pred voľbami išlo o politiku.
Kamenický: Požiadavky UNAS-u sú neakceptovateľné
Zľavy na cestnej dani a úľavy z mýta, ktoré požaduje združenie UNAS, sú neakceptovateľné, uviedol minister financií Ladislav Kamenický. Po prepočítaní dopadov by to štát vyšlo približne sto miliónov eur, dodal. Na ministerstve hospodárstva prebehlo rokovanie medzi zástupcami vlády a ČESMAD-om, kde dospeli k definitívnej dohode o zľavách na mýte. Podľa ministra dopravy Árpáda Érseka sa požiadavky štrajkujúcich dopravcov ani nedali splniť, pretože európska legislatíva nedovoľuje dávať také vysoké zľavy, aké požadovali. Ocenil, združenie ČESMAD, pretože podľa neho rokovalo a nevydieralo.
„Stále platí, že nimi navrhované zľavy sú nad rámec našich možností a sú v rozpore s európskou legislatívou. Smernica o poplatkoch za používanie vymedzených cestných úsekov nákladnými vozidlami nám určuje, že maximálne zľavy môžu byť vo výške 13 %,“ upozornil Érsek. Únia autodopravcov žiadala výrazné zvýšenie zliav z mýta v závislosti od najazdených kilometrov zo súčasných 3 % až 11 % na 18 % až 27 %.
Združenie ČESMAD prijalo návrh rezortu, podľa ktorého budú môcť cestní dopravcovia využívať množstevné zľavy z mýtnych sadzieb už od prvého najazdeného kilometra. Celkový ročný objem zliav sa zdvojnásobí a bude predstavovať sumu približne 8,5 milióna eur. Zľavy sa začnú uplatňovať od 1. júla tohto roka, keď nadobudne účinnosť príslušné nariadenie, ktoré v stredu schválila vláda.
Ministerstvo financií predloží na rokovanie vlády legislatívny návrh na úpravu dane z motorových vozidiel v objeme približne 30 miliónov eur. Kamenický túto ponuku považuje za nadštandardnú.
„Celkový náš návrh obsahoval aj návrh zrušenia takzvaných malusov pri veľmi starých vozidlách a zľavy, ktoré sa budú týkať niektorých kategórií vozidiel, boli určené pri tých najnovších vozidlách až na úroveň 50 %,“ priblížil.
Rezort financií tak predloží legislatívny návrh, ktorý by mala schváliť ešte táto vláda. Minister uviedol, že vzhľadom na reakcie politikov, ktorí podporovali niektoré požiadavky dopravcov, by sa k nemu mala prihlásiť aj nová vláda.
Hranice sú voľné
Kamióny podporujúce protest Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) zostávajú na hraničných priechodoch, ale uvoľnili ich pre prejazd nákladných vozidiel voziacich tovar pre rôzne firmy. Uviedol to zástupca UNAS Stanislav Skala, pričom spomenul automobilky Volkswagen Slovakia a Peugeot Slovakia. „Kamióny sú väčšinou na hlavných priechodoch,“ poznamenal Skala. Nevedel pritom povedať, na koľkých hraničných priechodoch sú kamióny zapojené do protestnej akcie.
O ďalšom postupe by malo ešte v stredu rozhodnúť predsedníctvo UNAS. „Máme stretnutie, uvidíme, čo sa bude diať ďalej. Rozhodneme až potom, keď sa stretne predsedníctvo,“ povedal Skala. Na otázku, aký postup bude navrhovať odvetil, že to nezáleží od neho, ale od predsedníctva, ktoré má piatich členov.
Automobilky majú problémy
Štrajk autodopravcov a ich blokáda hraničných priechodov spôsobuje automobilovému priemyslu komplikácie a môže viesť aj k výpadkom výroby automobilky Volkswagen na Slovensku. V stanovisku firmy na to upozornila jej hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová.
Pripomenula, že automobilový priemysel sa nachádza v náročnom období, keď ho ovplyvňujú nepriaznivé globálne a lokálne podmienky. „Súčasná vypätá situácia na Slovensku ohľadom podmienok podnikania v cestnej doprave tomu neprospieva a je ďalším faktorom, ktorý negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť Slovenska v medzinárodnom meradle,“ zdôraznila hovorkyňa.
„Tento stav spôsobuje komplikácie, ktoré znamenajú dodatočné neplánované náklady, a môže v krátkodobom horizonte viesť k výpadkom výroby v spoločnosti Volkswagen Slovakia a mať tak ďalšie negatívne hospodárske vplyvy,“ doplnila. Automobilka preto opätovne žiada obidve strany sporu, aby spolu rokovali a čo najskôr dospeli k dohode.
O problémoch hovorí aj automobilka PSA v Trnave.
Štrajk autodopravcov nemal vplyv na plynulosť výroby v závode Kia Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom, informoval hovorca automobilky Ján Žgravčák.
„Kia Motors Slovakia pozorne sleduje situáciu a pružne reaguje na dopravné obmedzenia v súvislosti so štrajkom autodopravcov. V tejto chvíli beží výroba v závode na 100 %,“ uviedol Žgravčák.
Neskôr sa však situácia vyhrotila tak, že Kii hrozilo zastavenie výroby.
U.S. Steel by žiadal náhradu škody
Spoločnosť U.S. Steel Košice (USSK) považuje blokovanie ciest autodopravcami za nebezpečné a v prípade vzniknutej škody chce žiadať náhradu od organizátorov štrajku. Agentúru SITA o tom informoval hovorca USSK Ján Bača.
„Ak naše produkty nedorazia podľa objednávky do cieľa hrozí, že sme naše plechy vyrobili, predali, ale načas nedoručili a nakoniec možno stratíme zákazníka. V tom prípade by sme žiadali náhradu vzniknutej škody od organizátorov štrajku,“ uviedol Bača.
Ako ďalej dodal, právo na protest by nemalo brániť iným užívať cesty. „Regionálni dopravcovia týmto spôsobom berú ostatných dopravcov a aj výrobcov ako rukojemníkov,“ dodal.
Ružomberok zakázal kamionistom zhromažďovať sa
Mesto Ružomberok vydalo v utorok večer rozhodnutie, že na jeho území má Únia autodopravcov Slovenska zákaz zhromaždenia.
Urobilo tak na základe podnetu Okresného riaditeľstva Policajného zboru (OR PZ), ktoré vyhodnotilo zhromaždenie ako nebezpečné, a to nielen pre samotných účastníkov, ale aj pre okolo jazdiacich vodičov a verejnosť. TASR o tom informoval hovorca primátora Ružomberka Viktor Mydlo.
„Vzhľadom na nepriaznivé poveternostné podmienky OR PZ vyhodnotilo, že zhromaždenie sa koná na nebezpečnom mieste, kde účastníkom hrozí závažné nebezpečenstvo pre ich zdravie. So zreteľom k nedostatočnej viditeľnosti, hustému sneženiu vzniklo riziko ohrozenia zdravia účastníkov zhromaždenia, ale aj okolo jazdiacich vodičov vozidiel,“ uviedlo mesto.
Dôvodom bolo aj to, že štrajk sa realizuje na mieste, kde vzhľadom ku klimatickým podmienkam dochádza k výraznému obmedzeniu dopravy, bezpečnému prejazdu vozidiel záchranných zložiek, prejazdnosti vozidiel údržby a situácia je momentálne v závažnom rozpore so záujmom obyvateľstva. „Takéto zhromaždenie môže závažným spôsobom ohroziť život a zdravie obyvateľov,“ vyhodnotila situáciu polícia spolu s mestom Ružomberok.
Zástupcovia mesta poukázali aj na niektoré nedostatky oznámenia zo strany Únie autodopravcov Slovenska. Uviedli, že podľa zákona o zhromažďovacom práve je zvolávateľ povinný zhromaždenie písomne oznámiť obci tak, aby obec oznámenie dostala aspoň päť dní pred jeho konaním. Oznámenie o konaní zhromaždenia však malo byť doručené mestu v utorok ráno.
Polícia na sociálnej sieti ešte v utorok odporučila vodičom, aby sa úplne vyhli mestu.
VIDEO: Utorková blokáda hraníc.
Kolóna kamiónov dosiahla na diaľnicu D3
Na diaľnici D3 v stredu uzavreli tunel Považský Chlmec v smere do Čadce, pretože kolóna čakajúcich kamiónov z dôvodu štrajku Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) dosiahla až na diaľnicu D3. Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Žiline na sociálnej sieti informuje, že situáciu na mieste riadia hliadky polície a odporúča obmedziť jazdu týmto smerom.
Zároveň upozornilo vodičov, že momentálne sú v Žilinskom kraji pre nákladnú dopravu blokované hraničné priechody Makov, Svrčinovec a Trstená. „V súvislosti s blokáciou hraničných priechodov upozorňujeme na tvorbu rozsiahlych kolón. Polícia situáciu monitoruje na všetkých úsekoch,“ uviedlo žilinské krajské policajné riaditeľstvo.
Dopravcovia zablokovali hranice
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) v utorok znova vyšla s kamiónmi na cesty. Od ranných hodín blokovali hraničné priechody s Českom, Poľskom, Maďarskom aj Ukrajinou a blokované boli aj hlavné ťahy v Žiline a v Ružomberku. Na hraničnom priechode Rajka – Čunovo sa už okolo 11. hodiny doobeda vytvorili kolóny kamiónov v dĺžke zhruba sedem kilometrov, ktoré sa postupne rozširovali. UNAS na sociálnej sieti uviedla, že protestovať budú do vyriešenia ich požiadaviek.
VIDEO: Hraničný priechod Trstená bol sprejazdnenýPremiér Peter Pellegrini (Smer) sa vyjadril, že nerozumie ultimatívnemu správaniu zástupcov UNAS, ktorí si kladú podmienky bez ochoty dosiahnuť kompromis. Pellegrini tiež pripomenul návrhy zo strany ministerstva dopravy a financií, ktoré predložili po rokovaniach s autodopravcami. S týmito návrhmi súhlasilo najväčšie združenie v sektore – Česmad. „Myslím si, že poskytnutie zliav z mýta v objeme 8 miliónov eur a úľavy na dani z motorových vozidiel v objeme 33 miliónov eur je veľmi férová ponuka, ktorá výrazne zlepší postavenie slovenských autodopravcov,“ uviedol Pellegrini.
(bh)