Trump už nemôže clá na európske autá zdôvodniť národnou bezpečnosťou

Americký prezident Donald Trump už nemôže uvaliť clo na dovoz áut a automobilových súčiastok pre národnú bezpečnosť, pretože sa mu nepodarilo oznámiť rozhodnutie v lehote, ktorú si sám stanovil.

20.11.2019 11:13
debata (1)

Zhodli sa na tom podľa agentúry Reuters právni experti. Americká vláda si tak zrejme bude podľa odborníkov musieť nájsť iné dôvody, ak sa prezident rozhodne uvaliť clo na dovoz áut z EÚ a Japonska, čo je dôležitá časť Trumpovho sľubu, že obchodné vzťahy USA urobí spravodlivejšími.

Trump chcel uvaliť clá podľa zákona o obchodnej expanzii z roku 1962, ktorého cieľom bolo ochrániť základy amerického priemyslu v období studenej vojny. Bod 232 tohto zákona stanovuje, ako môže prezident USA uvaliť clá na konkrétne dovozy, ak ich ministerstvo obchodu považuje za hrozbu pre národnú bezpečnosť.

Trumpova vláda začala vyšetrovanie dovozu zahraničných áut podľa tohto odseku v máji 2018. Pred šiestimi mesiacmi Trump súhlasil s vládnou štúdií, podľa ktorej niektoré dovozy áut a súčiastok oslabujú vnútornú ekonómku a môžu poškodiť národnú bezpečnosť. Pohrozil uvalením ciel až 25 percent. Do 14. novembra, teda v lehote stanovenej zákonom, však nepodnikol žiadnu ďalšiu akciu.

Trump označoval hrozbu ciel na autá za silný nástroj v obchodných rokovaniach. Počiatočná dohoda s Japonskom uzavretá v septembri však neriešila automobilový obchod a obchodné rokovania s EÚ sa ešte formálne nezačali, pretože obe strany sú naďalej v spore pre rozsah oblastí, o ktorých by sa vôbec malo hovoriť.

Zákon z roku 1962 jasne uvádza lehoty, ktoré prezident má na uvalenie ciel z dôvodu národnej bezpečnosti. „Nevidím, že by zákon dával prezidentovi iné možnosti ako prijať kroky proti dovozu alebo rozhodnúť, že nepodnikne žiadnu akciu a prípad je tak uzavretý,“ myslí si profesorka práva z Georgetownskej univerzity a bývalá sudkyňa Svetovej obchodnej organizácie Jennifer Hillmanová. Tým, že nekonal v stanovenej lehote, stratil Trump právomoc ukladať clá, dodal odborník na obchodné právo Clark Packard.

V pondelok navyše Súd pre medzinárodný obchod rozhodol, že Trump nedodržal termín podľa odseku 232 v prípade ciel na dovoz ocele, keď sa pokúsil v auguste 2018 zdvojnásobiť clá na tureckú oceľ na 50 percent. Snahu o zdvojnásobenie ciel napadol jeden dovozca tureckej ocele s tým, že okrem iného o zdvojnásobení cielbolo rozhodnuté príliš neskoro, a neboli dodržané riadne zákonné postupy.

Hillmanová dodala, že aj keď súdy nakoniec zamietnu Trumpovi právomoc uvaliť clo na dovoz áut z dôvodu národnej bezpečnosti, môže prezident využiť iné predpisy pre ich zavedenie, vrátane zákona o medzinárodných pohotovostných ekonomických opatreniach (IEEP) používané okrem iného pri boji s financovaním terorizmu.

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Európska únia #USA #automobilky #Donald Trump