Tridsaťtisíc Dúbravčanov je ráno odrezaných od okolitého sveta

Jedna z bratislavských mestských častí Dúbravka je ráno doslova dopravne odstrihnutá od okolitých častí Bratislavy. Býva v nej pritom viac ako 30-tisíc ľudí. Ranné zápchy z mestskej časti na všetky strany trvajú aj hodinu.

07.11.2019 06:00 , aktualizované: 15:05
debata (50)

VIDEO: Bratislavskú Dúbravku odstrihli od sveta. Pozrite si video.

Video

Z Dúbravky sa dá ísť von úzkymi cestami, rozširovanie výpadoviek nie je roky na programe dňa. Najdôležitejšiu tepnu aktuálne zúžila rekonštrukcia dúbravsko-karloveskej električkovej radiály. Tá sa začala 22. júna tohto roka a potrvá do septembra roku 2020. Električky tak nejazdia a autobusy spolu s autami stoja v nekonečných zápchach.

Doprava je obmedzená na viacerých miestach Karlovej Vsi a Dúbravky. Zápchy sa znásobujú, ak sa v okolí stane nehoda, napríklad na neďalekej diaľnici D2 v smere z Malaciek. Obmedzenia sa počas modernizácie radiály dotýkajú aj individuálnej automobilovej dopravy, keďže pre manipulačné práce je jeden zo štyroch jazdných pruhov zatvorený. Všetka cestná doprava cez Karlovu Ves v smere z Dúbravky je vedená v jednom až dvoch pruhoch a doprava do Dúbravky ide len jedným vyhradeným pruhom. Kompetentní si situáciu uvedomujú.

"Odstavená električka, práce na trati, obmedzený prejazd ulicou M. Sch. Trnavského aj Karlovou Vsou a nerozšírená Harmincova ulica výrazne komplikujú dopravu v Dúbravke. Krízová je najmä ranná dopravná špička,“ uviedla pre denník Pravda Lucia Marcinatová z tlačového oddelenia Mestskej časti Bratislava-Dúbravka. Obnova radiály však bola vzhľadom na jej stav nevyhnutná, keďže hrozilo jej úplné odstavenie.

Modernizácia je rozdelená na viacero etáp. „Momentálne na I. etape, teda od Molecovej po obratisko Karlova Ves, je už zabetónovaná celá nová trať. Pracuje sa na trakčnom vedení, nástupiskách, prejazdoch a podchode Borská,“ uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla. Dodal, že na II. etape, teda od obratiska Karlova Ves po Damborského sú z väčšej časti položené koľajnice, pracuje sa na križovatke Harmincova, prícestí Hanulova a na nástupiskách.

Radiála denne prepraví do centra mesta a z neho viac ako 30-tisíc cestujúcich. Mesto preto počíta s tým, že dosah rekonštrukcie na dopravu aj komfort obyvateľov bude veľký. Modernizácia bola naplánovaná a vysúťažená ešte bývalým vedením mesta a je financovaná z fondov Európskej únie, ktoré pokryjú 85 percent nákladov, päť percent má hradiť mesto a desať percent štát. Konzorcium DK Radiála tvoria firmy TSS Grade, Metrostav, Swietelsky Slovakia a ELZA – Elektromontážny závod Bratislava.

Cestovanie z konečnej električiek v Dúbravke k tunelu sa po modernizácii skráti o tri minúty aj vďaka preferencii električiek na všetkých križovatkách. Veľké prestupné uzly, zastávky Molecova a Damborského, budú riešené ako integrované prestupné zastávky. Vybudujú sa nové nástupiská zastávok, vybavené osvetlenými prístreškami pre cestujúcich, s automatmi na výdaj cestovných lístkov aj s elektronickým informačným systémom. Prístup k nim bude bezbariérový. Vjazd električiek do obratiska v Karlovej Vsi bude umožnený aj zo smeru Dúbravka, čo prispeje k uľahčeniu riešenia náhradnej dopravy počas mimoriadnych odstávok električkovej premávky. Veľká časť trate bude zazelenaná.

Modernizácia dúbravsko-karloveskej radiály je po stavbe obchvatu D4/R7 druhou najvýznamnejšou dopravnou stavbou na území Bratislavy. Rovnako ako stavba obchvatu, aj modernizácia radiály si vyžiadala veľké zmeny v organizácii dopravy a viacero dopravných obmedzení. V konečnom výsledku však má radiála prispieť k lepšej dopravnej situácii v hlavnom meste. Ďalšou takouto stavbou bude pripravované predĺženie električkovej trate do Petržalky s termínom ukončenia do roku 2023.

© Autorské práva vyhradené

50 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Dúbravka