Samsung cíti bitku na trhu pamäťových kariet. Aké má plány na Slovensku?

Nielen predaj telefónov, televízorov či počítačov láka výrobcov elektroniky. S rozširujúcou sa digitalizáciou sa mimoriadne rozvinul trh pamäťových kariet, na ktoré ľudia ukladajú svoje videá či fotografie. Význam tohto segmentu sa ukázal nedávno na výsledkoch juhokórejského Samsungu, ktorý pocítil prepad svojej divízie pamäťových čipov. Tá predstavuje až 20 percent tržieb.

22.10.2019 14:00
debata

„Samsung pociťuje veľmi silnú konkurenciu nielen pri výrobe pamätí, ale i pri výrobe telefónov či televízorov. Na druhej strane Samsung patrí medzi inovatívne spoločnosti. Postupne prichádza s novinkami, vďaka ktorým by mal prilákať ďalších zákazníkov,“ hovorí analytik Boris Tomčiak z Finlordu. Na trhu pamäťových kariet je tlačenica. Na miesto Huawei sa tlačia ázijskí, ale aj americkí konkurenti.

Boj o zákazníka pociťuje aj Samsung, ktorému poklesli zisky. „Do značnej miery je pokles zisku spôsobený prepadom cien pamätí. Kvôli tomu Samsung očakáva pokles tržieb o 5 %. Keďže fixné náklady postupne rastú, tak zákonite nastalo zníženie prevádzkového zisku,“ hovorí Tomčiak. Dosiahnutý zisk spoločnosti do konca septembra dosiahol 7,7 bilióna kórejských wonov (5,6 miliardy eur). V roku 2018 bol zisk spoločnosti za rovnaké obdobie 17,57 biliónov wonov (13,3 miliardy e­ur).

Veľké konglomeráty dosahujú stabilnejšie ekonomické výsledky, na druhej strane ich flexibilita na vývoji trhu je nižšia. Zahraniční analytici sú toho názoru, že zvrat by mal prísť v budúcom roku, keď by firme pomohol ešte výraznejší nástup smartfónov. Samsungu pomáha predaj smartfónov Galaxy 10 doma aj v Európe, ktoré uviedli na trh 23. augusta. Samsung, ktorý je najväčším výrobcom smartfónov na svete, predal v 3. kvartáli na domácom trhu viac ako milión najmodernejších telefónov pre novú sieť 5G.

Čo čaká Samsung na Slovensku?

Trendy vo svete sa prenášajú aj na Slovensko. Už niekoľko rokov v Samsung Electronics Slovakia evidujú pokles tržieb. „S tým súvisí postupné znižovanie stavu zamestnancov. Ku koncu minulého roka pracovalo vo fabrike 1 697 ľudí. Rok predtým to bolo 1 861 ľudí,“ hovorí Boris Tomčiak, analytik Finlordu.

Samsung zrušil svoju výrobu vo Voderadoch a teraz vyrába produkty len v Galante. „Fabrika je ale najväčším závodom Samsungu v Európe, pričom sa špecializuje na LCD a LED televízory. V oblasti televízorov je obrovská konkurencia a manažment Samsungu stojí pred rozhodnutím, či továreň na Slovensku začne inovovať na nové produkty.

Podľa tohtoročných vyjadrení manažmentu je možné, že i v najbližších rokoch bude Samsung postupne znižovať produkciu a počet zamestnancov. Taktiež sa už objavili informácie, že by výroba mohla byť zo Slovenska kompletne presunutá do lacnejších krajín,“ upozorňuje Tomčiak.

Huawei bez Google Play?

Vo svete je Samsung v konkurenčnom boji najmä s Apple a Huawei. Nový vlajkový model Samsung Galaxy Note 10 má posunúť tržby spoločnosti vyššie. Samsung takisto ťaží zo situácie, ktorú zažíva Huawei. Huawei začína tento mesiac s predajom nových smartfónov Mate v Európe, ale jeho produkt nemá pre obchodnú vojnu s USA licencovanú verziu operačného systému Android spoločnosti Google, ako ani licencie k mobilným službám, ktoré zahŕňajú obchod Play a populárne aplikácie ako Gmail, YouTube alebo mapy.

Donald Trump pridal Huawei na čiernu listinu obchodov v USA. „Samsung si pravdepodobne bude užívať popularitu na európskom trhu so smartfónmi, pokiaľ bude existovať zákaz pre Huawei, a mohol by dokonca prilákať späť európskych klientov, ktorí prešli k Huawei,“ uviedol Park Sung, analytik spoločnosti Cape Investment & Securities.

Samsung v Európe rastie

Ťažkosti sa nevyhýbajú ani Samsungu. Ide o technické problémy s telefónmi Galaxy Note a Galaxy S. Technici v nich objavili viac ako 21 chýb. Jedným z problémov, ktorý trápi telefóny Samsung, je zneužitie IMEI čísla (Medzinárodná identifikácia mobilnej výbavy) telefónu. IMEI slúži na identifikáciu telefónu v mobilných sieťach. Chyby majú byť až vo viac ako desiatich miliónoch telefónov.

Samsung vyrába obchodné komponenty aj pre konkurenčných výrobcov zariadení. "Pre spotrebiteľov je silný boj medzi výrobcami elektroniky priaznivý, keďže to tlačí nadol ceny, a zároveň sa môžeme tešiť na rýchle uvádzanie inovácií,“ myslí si Tomčiak.

Aj keď Samsung hlási pokles v treťom kvartáli, výskumná spoločnosť Canalys v auguste uviedla, že spoločnosti Samsung prudko vzrástol podiel na trhu v Európe, a to na 40 %, čo je najvyšší podiel za posledných päť rokov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #Samsung #elektronika