Slovenská pošta reaguje rozšírenou sieťou takzvaných BalíkoBOXov. Do konca júna by malo v satelitných oblastiach pribudnúť až 17 takýchto zariadení.
BalíkoBOX je v prevádzke 24 hodín denne a je ľahko dostupný. Nájdete ich na frekventovaných miestach či pri obchodných centrách. Umožňujú vyzdvihnutie zásielky pomocou vygenerovaného SMS kódu, ktorý zadáte do príslušného automatu a zásielku si jednoducho preberiete.
„Chceme byť tam, kde to ľudia potrebujú. Je nevyhnuté prispôsobovať sa a posilňovať naše služby najmä na miestach, kde stúpa počet obyvateľov,“ vyhlásil Peter Helexa, generálny riaditeľ Slovenskej pošty.
Na základe nezávislých prieskumov si 70 % zákazníkov nakupujúcich na internete nechá doručiť balík prostredníctvom Slovenskej pošty. Ročne sa prepraví až 9 miliónov balíkov, pričom medziročný rast stúpa približne o 25 %. „Na Slovenskej pošte vnímame tieto zmeny a podľa stratégie postupne zefektívňujeme procesy a modernizujeme služby pre zákazníkov,“ pokračuje Helexa.
Na vyzdvihnutie majú ľudia tri dni, potom sa balík vracia späť na príslušnú poštu. Na príslušnej pošte ho balíček počká ďalších 18 dní. „Od novembra 2018 môžu zákazníci platiť faktúry na pobočkách prostredníctvom vygenerovaného QR kódu a od októbra minulého roka zasiela Slovenská pošta svojim zákazníkom úradné zásielky prostredníctvom centrálneho doručovania,“ opisuje Helexa.
„Využívanie BalíkoBOXov medziročne rastie o stovky percent. Je to moderný spôsob doručovania a odosielania balíkov. Takýto spôsob je pohodlný, rýchly a jednoduchý. Viem si predstaviť sieť 300 – 400 BalíkoBOXov po celom Slovensku,“ doplnil René Kubiš, riaditeľ úseku prevádzky Slovenskej pošty.
Zahraničné prieskumy uvádzajú, že práve doručovanie prostredníctvom automatických terminálov stúpa. Doručených balíkov kuriérom je v priemere 80 počas jedného pracovného dňa, zatiaľ čo prostredníctvom automatických terminálov je doručených v priemere 1000 – 1300 balíkov.
Konkurenčná DHL zaviedla DHL Service Locker. Takýto automat nájdete napríklad na letisku M. R. Štefánika a je k dispozícii taktiež 24 hodín denne. „Týmto spôsobom vieme poskytnúť zákazníkovi službu 24/7 a zákazník si môže sám zvoliť miesto a čas doručenia podľa jeho priorít,“ vysvetľuje Martina Klimová, hovorkyňa DHL.
Doručovanie prostredníctvom kuriéra alebo vyzdvihnutie zásielky z automatov je len otázka priorít zákazníka. „Automaty sú v podstate forma rozvoja vo svete logistiky a doručovania. Požiadavky na expresné doručenie stále narastajú,“ pokračuje Klimová. Či si zákazník svoju zásielku dá doručiť kuriérom, je len o preferenciách. „Niekto preferuje doručenie do vlastných rúk kuriérom, aby nemusel už nikam cestovať. Iným vyhovuje možnosť výberu presného času a miesta,“ doplnila.
Úlohou doručovateľov je sledovanie celosvetových trendov vo vzťahu k nárokom obyvateľstva v danej krajine. „Ľudia si jednoducho volia doručovanie podľa seba. Či už ide o expresný letecký servis s doručením na ďalší pracovný deň, alebo výber z automatov,“ vysvetľuje Klimová.