Výstavba obchvatu Bratislavy napreduje, rezort dopravy nemá právo ju zastaviť

Ministerstvo dopravy ako verejný obstarávateľ nemá v zmysle koncesnej zmluvy právo zastaviť práce na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

10.04.2019 08:52
debata (13)

V prípade potvrdenia použitia neprijateľných materiálov pri výstavbe, bude dôsledky omeškania znášať koncesionár a zhotoviteľ stavby. „O pozastavení stavby môžu rozhodnúť príslušné orgány, ak si to bude vyžadovať verejný záujem,“ spresnilo ministerstvo.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) minulý týždeň potvrdil, že polícia koná vo veci podozrenia vývozu kontaminovanej zeminy alebo stavebného odpadu na stavbu D4 a R7. „Preto som bol aj ja na polícii. Nie preto, aby ma vypočúvali, ale chcel som ponúknuť súčinnosť ministerstva dopravy s týmto vyšetrovaním. Ako som dostal informáciu, oni tiež odobrali vzorky a ich vyhodnotenie trvá minimálne tri týždne. Čakáme na výsledky, a potom viem k tomu zaujať stanovisko,“ vyhlásil. Šéf rezortu dopravy podotkol, že ministerstvo už má jedny „svoje“ výsledky, kde sa nepotvrdila kontaminácia. Vzorky však boli podľa jeho slov odoberané dávnejšie z jednej skládky, nechcel ju však konkretizovať.

Ministerstvo dopravy pre TASR uviedlo, že za výstavbu je v zmysle zmluvy plne zodpovedný koncesionár, ktorý musí postupovať v súlade s platnými predpismi. „Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, bude ich musieť nahradiť na vlastné náklady,“ deklaruje rezort.

Ako tvrdí, za dohľad nad dodržiavaním zákonov, noriem a predpisov zodpovedá nezávislý dozor. „Dnes existuje podozrenie, že nezávislý dozor si neplní svoju základnú povinnosť a nekontroluje výstavbu tak, ako má. Aj preto rezort dopravy odobral vlastné kontrolné vzorky pôdy na kritických úsekoch, ktoré teraz vyhodnocujeme a po skončení analýz ich zverejníme,“ spresnilo ministerstvo. Tvrdí, že zdôrazňuje nezávislému dozoru a aj koncesionárovi počas pravidelných mesačných stretnutí všetkých strán dôležitosť kontroly materiálov využívaných počas výstavby. „Ak dozor naozaj zlyhal, vyvodíme vážne dôsledky,“ poznamenalo ministerstvo.

Polícia pre TASR priblížila, že v tomto prípade je aktuálne vedené trestné stíhanie vo veci zločinu ohrozenia a poškodenia životného prostredia a vo veci zločinu neoprávneného nakladania s odpadmi. „S prihliadnutím na prebiehajúce vyšetrovanie sa nie je možné v súčasnosti vyjadrovať k jednotlivým doposiaľ zrealizovaným procesným úkonom, k čiastkovým výsledkom vyšetrovania ani k budúcim úkonom,“ uviedla polícia. Pre envirokriminalitu v súvislosti s výstavbou D4 a R7 padli aj obvinenia. V marci polícia informovala, že vyšetrovateľ vzniesol obvinenie voči jednej fyzickej osobe M. J. H. a jednej právnickej osobe, bratislavskej spoločnosti s ručením obmedzeným pôsobiacej v stavebníctve, z trestného činu ohrozenia a poškodenia životného prostredia. Obvinený je stíhaný na slobode.

Koncesionár projektu bratislavského obchvatu, spoločnosť Zero Bypass Limited a hlavný zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4R7 Construction, vylučujú kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli ohroziť životné prostredie. Firmy tvrdia, že plne spolupracujú s políciou. „Koncesionár a zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty,“ deklarujú spoločnosti.

.....

VIDEO: Stovky kubíkov betónu skončia na dne Dunaja, aby sa vytvorili pätky dvoch pilierov. Premostí sa Dunaj aj veslárska dráha. Ako bude súmostie vyzerať, ako vznikajú piliere, koľko ich bude, čo sa na moste robí a aké obmedzenia sú s tým spojené sa dozviete vo videu TV Pravda.

Video
Facebook X.com 13 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #R7 #diaľnice #D4 #obchvat Bratislavy