"Pošta v tomto roku dosiahne stratu. Jej výšku presne teraz povedať nevieme. Bude rádovo v miliónoch. Urobíme všetko preto, aby bola čo najnižšia,“ povedal na včerajšom stretnutí s novinármi Helexa. Zároveň očakáva, že trend poklesu záujmu o listové zásielky bude v budúcnosti pokračovať.
V minulom roku skončila pošta v zisku 342-tisíc eur. Strata príde po prvý raz od roku 2012, keď hospodárenie firmy skončilo v mínuse 1,2 milióna eur. V roku 2016 sa podľa neoficiálnych informácií v Slovenskej pošte chystalo hromadné prepúšťanie. Vedenie spoločnosti dohady vtedy poprelo. Nové vedenie plánuje zoštíhliť manažment spoločnosti. Redukcia vedúcich zamestnancov by mala nastať začiatkom budúceho roka. Pošta zároveň pripravuje hĺbkovú procesnú a organizačnú analýzu.
Pošta chce tiež zmeniť svoje procesy. Na vybraných poštách plánuje spustiť prioritné vydávanie balíkov. "Prioritné vydávanie balíkov spustíme v pobočkách, ktoré budú na to personálne a technicky vybavené. Nemôžeme pre spokojnosť jedného zákazníka obetovať skúsenosť ďalších stojacich v rade,“ povedal Helexa.
Na Slovensku stúpa záujem o zasielanie balíkov. Môže za to najmä zvyšujúci sa počet ľudí, ktorí nakupujú prostredníctvom internetových obchodov. Slovenská pošta sa podľa novej stratégie chce stať lídrom v segmente balíkov. Dosiahnuť to chce prehĺbením spolupráce s internetovými obchodmi a skvalitnením logistického procesu.
V priebehu budúceho roka plánuje pošta spustiť mobilnú aplikáciu, v ktorej bude možné sledovať pohyb zásielky, prípadne si objednať čas prevzatia zásielky na pošte. Ešte v tomto roku chce byť pošta plnohodnotným partnerom projektu centrálneho úradného doručovania. Rovnako chce vo svojich pobočkách umožniť osvedčovanie dokumentov alebo výbery hotovosti prostredníctvom debetných kariet všetkých bánk za ceny podobné výberu z bankomatov cudzích bánk.
Aktuálne môžu zákazníci na poštách platiť len v hotovosti alebo platobnou kartou Poštovej banky. Nové vedenie pošty plánuje zaviesť možnosť prijímania platobných kariet všetkých bánk. Kedy presne bude akceptovať všetky karty, nateraz nie je známe.
Začiatkom septembra pristúpila pošta k úprave taríf. Ide o druhé zdražovanie v krátkom čase. Ceny niektorých služieb išli hore naposledy začiatkom tohto roka. Zákazníci si po novom priplatia za medzinárodné zásielky. Úprava sa dotkla poistených a doporučených listových zásielok spolu s niektorými balíkmi. Dôvodom zvyšovania cien mali byť stúpajúce terminálne poplatky, ktoré Slovenská pošta platí zahraničným poštám za doručovanie zásielok v konkrétnych krajinách.