Európska únia podľa WTO pokračujúcou podporou Airbusu spôsobila ujmu americkému konkurentovi Boeing. Spojené štáty tvrdia, že európske krajiny poskytli Airbusu štátnu pomoc v hodnote 22 miliárd dolárov, aby mu pomohli s výrobou lietadiel A380 a A350, informoval spravodajský server BBC.
„Táto správa raz navždy potvrdzuje, že EÚ dlhú dobu ignorovala pravidlá WTO. A ešte horšie je, že subvencie v EÚ pripravili americké podniky na tržbách o desiatky miliárd dolárov,“ uviedol v reakcii na rozhodnutie WTO americký obchodný splnomocnenec Robert Lighthizer.
„Ak Európska únia konečne nepodnikne kroky na to, aby zastavila porušovanie pravidiel a poškodzovanie amerických záujmov, Spojené štáty budú musieť pristúpiť k odvetným opatreniam u výrobkov EÚ,“ dodal.
EÚ: Väčšinu tvrdení USA súd zamietol
Európska komisárka pre obchod Cecilia Malmströmová však upozornila, že WTO vo svojom rozhodnutí zamietla veľkú časť amerických tvrdení o podpore Airbusu. EÚ teraz podľa Európskej komisie musí splniť iba niekoľko zostávajúcich povinností, aby bola plne v súlade s pravidlami WTO.
„Je podstatné, že súd zamietol veľkú väčšinu tvrdení USA, že táto podpora poškodzovala predaj lietadiel spoločnosti Boeing. EÚ urýchlene prijme opatrenia, aby zaistila úplný súlad s konečným rozhodnutím WTO v tejto veci. Očakávame aj nadchádzajúce rozhodnutie odvolacieho orgánu o tom, či zisteniam WTO, ktoré sa týkajú masívnej a pretrvávajúcej štátnej podpory pre Boeing, vyhoveli Spojené štáty,“ uviedla komisárka v správe pre médiá.
WTO navyše v súčasnosti rieši tiež kauzu týkajúcu sa subvencií pre americký Boeing, ktorá by podľa Airbusu mohla viesť k sankciám EÚ voči Spojeným štátom. „Dnešná správa je naozaj len polovicou celého príbehu,“ uviedol šéf Airbusu Tom Enders.
Utorkové rozhodnutie WTO však podľa BBC pravdepodobne poskytne Spojeným štátom silnejšiu pozíciu pri rokovaní s EÚ o nových amerických clách na dovoz ocele a hliníka. EÚ je od týchto ciel zatiaľ oslobodená a dúfa, že získa trvalú výnimku. Podľa skorších informácií médií si Spojené štáty pre vyňatie Európskej únie z nových ciel kladú veľa podmienok v oblasti obchodnej i obrannej politiky.
Väčšina podpôr sa už skončila
Odvolací orgán WTO konštatoval, že väčšina podpory EÚ pre Airbus, ktorú USA napadli, sa skončila v roku 2011. Rozhodol, že podľa pravidiel WTO nemusí Únia prijať žiadne ďalšie opatrenia, pokiaľ ide o štátnu pomoc, ktorá už neexistuje, čo je prípad údajnej podpory pre modely lietadiel A300, A310, A320 a A330/A340.
EÚ musí splniť už len niekoľko zostávajúcich požiadaviek na to, aby úplne vyhovela pravidlám WTO. Týkajú sa návratných úverov poskytovaných na novšie modely A380 a A350 XWB. Požiadavky týkajúce sa lietadiel s jednou uličkou medzi sedadlami už nie sú žiadne.
Odvolací orgán výrazne znížil aj odhad hospodárskej škody, ktorú zostávajúca podpora EÚ údajne spôsobila predaju lietadiel Boeing. USA predložili 218 tvrdení o nepriaznivých účinkoch na Boeing (vrátane nižších objemov predaja) v dôsledku údajnej podpory pre Airbus. Odvolací orgán zamietol 94 % amerických tvrdení a potvrdil iba 14 prípadov, keď mala podpora negatívny vplyv na Boeing. Európska podpora však súvisela len s modelmi A350 XWB a A380.
Pôvodný spor sa na pôdu WTO dostal v roku 2004. USA napadli podporu, ktorú Francúzsko, Nemecko, Španielsko a Spojené kráľovstvo poskytovali spoločnosti Airbus na vývoj a produkciu veľkých civilných lietadiel.