Začína sa súboj o vlaky

Vlaky sa na regionálnych tratiach budú meniť. Štát pripravuje niekoľko súťaží, ktoré môžu na regionálne linky priniesť alternatívnych dopravcov.

15.05.2018 07:00
ZSSK, vlak, železnice, stanica, lokomotíva Foto: ,
Podľa ministerstva dopravy môžu mať štátne vlaky súkromnú konkurenciu až na 35 úsekoch železničných tratí.
debata (13)

Rezort dopravy pripravuje vypísanie súťaže na liberalizáciu trate číslo 160 Košice – Zvolen v úseku Košice – Moldava nad Bodvou. Štát chce navyše do vlakového spojenia investovať desiatky miliónov eur.

„Vytypovali sme trate, ktoré sú z hľadiska dopravnej obsluhy relatívne samostatnými úsekmi. V prvom rade nám záleží na tom, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb a komplikácií, aby súťaž priniesla predovšetkým výhody a prilákala do vlakov ďalších cestujúcich,“ uviedol minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Podľa rezortu dopravy môžu mať súkromní dopravcovia v budúcnosti možnosť vstúpiť celkovo na 35 úsekov železničných tratí na Slovensku. Dopravcovia budú na prevádzku svojich vlakov poberať od štátu dotáciu a ich vlaky budú jazdiť vo verejnom záujme. „Liberalizácia by mala prebiehať vyvážene. Súkromníci by si nemali mať možnosť vybrať len čerešničky, pričom menej zaujímavé trate ostanú na pleciach štátu,“ upozorňuje na riziká liberalizácie Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného (VÚD).

Elektrifikácia na východe

Trať z Moldavy nad Bodvou do Košíc je dlhá 31 kilometrov. Aktuálne ju rýchliky štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) prekonávajú za 25 minút. Z väčšej časti trať nie je elektrifikovaná. Elektrické vlaky môžu jazdiť len medzi Košicami a Haniskou. Rezort dopravy plánuje zelektrifikovať aj zvyšných 20 kilometrov medzi Haniskou a Moldavou nad Bodvou.

„Na jednotlivých traťových segmentoch medzi Moldavou nad Bodvou a Košicami-predmestím bolo za rok 2017 prepravených vyše 500-tisíc cestujúcich. Na úseku Košice-predmestie – Košice vlaky prepravili približne 2,5 milióna cestujúcich,“ informuje Kajánek z VÚD. Podľa hovorkyne Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martiny Pavlikovej je trať vo vyhovujúcom stave s maximálnou rýchlosťou 100 km/h. Zároveň vo dvoch úsekoch je len jedna koľaj.

35 tratí v prvom balíku

„Podľa aktuálnych predpokladov by elektrifikácia trate z Hanisky do Moldavy nad Bodvou mala stáť okolo 54 miliónov eur (celkové investičné náklady, bez DPH),“ informuje ministerstvo dopravy. Projekt plánuje financovať z aktuálneho programového obdobia čerpania eurofondov, z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra. Aktuálne medzi Moldavou nad Bodvou a Košicami denne jazdí sedem párov vlakov. Ministerstvo dopravy v rámci súťaže plánuje zahustenie dopravy.

Štát tvrdí, že do prvého balíka liberalizácie zahrnul 35 tratí. Zoznam úsekov nie je známy. „Naďalej komunikujeme so zainteresovanými stranami a oslovenými inštitúciami o následných krokoch a aj prípadnom ďalšom výbere tratí, ktoré by sa postupne mohli zahrnúť do liberalizačného procesu. Naším cieľom je, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb a s dôrazom na jeho efektívnosť. Čiastkový zoznam tratí preto nateraz nebudeme zverejňovať,“ uvádza ministerstvo dopravy.

Žlté vlaky na juhu

Štát už v minulosti oznámil zámer liberalizovať dopravu na úsekoch Žilina – Rajec a Bratislava – Komárno. Súťaže na dané trate sa môžu rozbehnúť už v roku 2019. „Trať Žilina – Rajec je vo vyhovujúcom technickom stave, bez obmedzení traťovej rýchlosti. Je tam jedna hlavná traťová koľaj s maximálnou rýchlosťou 60 km/h,“ uvádza Pavliková zo ŽSR.

Medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet, ktorému zmluva so štátom končí v roku 2020. Prevádzko­vateľ žltých vlakov získal pôsobenie na trati RegioJet priamym pridelením bez súťaže za čias bývalého ministra Jána Figeľa (KDH). V minulosti štát pripravoval aj liberalizáciu dopravy na trati medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Minister dopravy Árpád Érsek po svojom nástupe do funkcie rozbehnutú súťaž zrušil. „Pôvodne vyhlásená súťaž Bratislava – Banská Bystrica nám ukázala viaceré nedostatky a preto sme dali pripraviť ucelený koncept možných traťových úsekov vhodných pre liberalizáciu. Samotná súťaž Bratislava – Banská Bystrica bola zrušená,“ uviedlo ministerstvo dopravy. Termín opätovného vyhlásenie súťaže je neznámy. Ministerstvo argumentovalo, že v pôvodnej súťaži neboli zahrnuté aj prípoje k vlakom medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.

Súkromný dopravca RegioJet jazdil aj na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami. Nešlo však o štandardnú liberalizáciu formou súťaže. Príchod žltých vlakov spustil cenovú vojnu medzi súkromníkom a štátnym dopravcom ZSSK. RegioJet nakoniec začiatkom minulého roka prevádzku svojich vlakov na tejto trase ukončil.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #ŽSR #elektrifikácia