Nemecký štrajk zatiaľ neohrozil slovenskú ekonomiku

V najsilnejšej európskej ekonomike odborári niekoľko dní blokovali výrobu vo veľkých priemyselných podnikoch. Ostrý štrajk zastavil stroje v nemeckých automobilkách Mercedes–Benz, Porsche, ale aj v závodoch na výrobu lietadiel Airbus. Odborári od nemeckých zamestnávateľov požadujú zmenu pracovného času a vyššie platy.

04.02.2018 09:30
debata (20)

V priebehu piatka bolo v štrajku 260–tisíc zamestnancov stovky nemeckých spoločností. Zároveň najsilnejšie priemyselné odbory v Nemecku IG Metall varovali, že ak nepríde k uzatvoreniu dohody, pristúpia k ďalším opatreniam. Tie budú nemeckú ekonomiku stáť stovky miliónov eur. Celkovo má IG Metal v Nemecku až 3,9 milióna členov, ktorých štrajk môže narobiť problémy aj slovenskej ekonomike.

Štrajkujúci zamestnanci Volkswagenu pred... Foto: SITA/AP, Peter Steffen
štrajk, Nemecko, odbory Štrajkujúci zamestnanci Volkswagenu pred závodom v nemeckom Wolfsburgu 1. februára 2018.

„V súvislosti s prebiehajúcim štrajkom v Nemecku zatiaľ nemáme žiadne informácie o problémoch slovenských firiem. Samozrejme, prípadné ochromenie nemeckej výroby môže narobiť ťažkosti aj niektorým domácim podnikom,“ povedal Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky.

Do Nemecka dlhé roky smeruje približne pätina slovenského exportu. Prípadné ochromenie výroby najväčšej európskej ekonomiky spôsobí problémy hlavne stredným a menším domácim podnikom. Práve súčiastky slovenských subdodávateľov vo veľkom podporujú výrobu veľkých nemeckých podnikov.

Výrobu veľkých automobilových závodov zas môže ochromiť nedostatok kvalitných nemeckých súčiastok. Z troch domácich automobilových závodov je od nich najviac závislá produkcia bratislavskej fabriky.

„Výroba v spoločnosti Volkswagen Slovakia je nateraz zabezpečená z doterajších dodávok a zásob. Situáciu budeme naďalej pozorne sledovať a priebežne vyhodnocovať,“ povedal hovorca Volkswagenu Slovakia Michal Ambrovič.

Ďalšie dva automobilové závody dokážu chýbajúce súčiastky vykryť dodávkami od firiem nachádzajúcich sa mimo Nemecka.

„V Nemecku prebiehajúci štrajk nemá žiadny dopad na výrobu nášho závodu,“ uviedol hovorca Kia Motors Slovakia Jozef Bačé.

Nemecké odbory od miestnych zamestnávateľov požadujú zvýšenie platov o 8 percent v najbližších 27 mesiacoch. Odbory tiež požadujú, aby zamestnanci mohli až dva roky pracovať namiesto štandardných 35 hodín len 28 hodín. Samotní zamestnávatelia ponúkajú 6,8–percentný rast platov a zmenu pracovného času odmietajú.

20 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #automobilky #štrajk