„Obchvat mesta patrí medzi najväčšie problémy infraštruktúry v našom regióne,“ povedala Macháčková.
Ďureje pripomenul, že k výstavbe obchvatu mesta zaviazala vláda vtedajšieho ministra dopravy Jána Počiatka na svojom výjazdovom rokovaní v Handlovej v roku 2013. „Prvá časť obchvatu, ktorá napája priemyselnú zónu na súčasnú cestu prvej triedy, mala byť rozostavaná do 31. decembra 2015. Začatie realizácie druhej etapy malo byť zabezpečené do 31. decembra 2016,“ spresnil.
Do priemyselného parku v Prievidzi prišla v roku 2015 nemecká spoločnosť Brose. „Tá už začala s výstavbou svojej druhej haly, čo má za následok, že mesto a okolité obce sú zaťažené tranzitnou dopravou dvojnásobne,“ podotkol hovorca mesta.
Macháčková je podľa svojich slov presvedčená o tom, že vzhľadom na stav pripravenosti projektu je možné začať realizovať prvú etapu obchvatu z prostriedkov štátneho rozpočtu relatívne rýchlo.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR prostredníctvom hovorkyne Karolíny Duckej pri spustení petície reagovalo, že obchvat Prievidze považuje za dôležitý pre zlepšenie dopravnej situácie v meste a takisto v regióne, preto sa aj uskutočnila súťaž na dodávateľa štúdie realizovateľnosti.
„Slovenská správa ciest (SSC) v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní zaslala 24. novembra 2017 podnet na výkon kontroly nadlimitnej zákazky "Žilina – Topoľčany, štúdia realizovateľnosti“ na Úrad pre verejné obstarávanie. Zatiaľ nedostala od úradu odpoveď. Predpokladané ukončenie výkonu kontroly je v priebehu mesiaca," informovalo komunikačné oddelenie rezortu dopravy. Zároveň pripomenulo, že pre samotnú realizáciu tejto stavby bude potrebné nájsť dostatočné finančné zabezpečenie. Prvá etapa obchvatu nemá byť podľa rezortu ešte pripravená na stavbu a nie je na ňu vydané stavebné povolenie.
Primátorka Prievidze spustila petíciu spolu so 17 poslancami mestského zastupiteľstva začiatkom októbra 2017. Do zberu podpisov sa zapojili aj viaceré mestá a obce okresu.
Obchvatu, konkrétne časti jeho trasovania, sa dotýkal i súdny spor medzi Bojnicami a odborom výstavby a bytovej politiky Okresného úradu v Trenčíne, ktorý skončil až na Najvyššom súde SR a Bojnice ho prehrali. Pripomienky pritom vznáša bojnická samospráva niekoľko rokov, upozorňuje na zlé riešenie v podobe vybudovania kruhového objazdu pri šľachtiteľskej stanici či trasovanie obchvatu cez Opatovskú cestu, ktorú Bojnice využívajú ako účelovú komunikáciu a niektoré jej časti nie sú uspôsobené na veľkú nákladnú dopravu.
Prvý úsek stavby I/64 – obchvat Prievidza začala SSC – Investičná výstavba a správa ciest Žilina stavať v roku 2008. Zrealizovaný je však zatiaľ len od priemyselného parku v Prievidzi po kruhový objazd pri Bojniciach. Náklady na stavbu sa v minulosti odhadovali na približne 100 miliónov eur.