"V piatok 5. januára bolo našim dolnoliptovským obciam doručené rozhodnutie ministra životného prostredia Lászlóa Sólymosa ako odvolacieho orgánu, v ktorom potvrdil záverečné stanovisko (EIA) ,variant s tunelmi Korbeľka a Havran',“ informuje vo svojom stanovisku mesto Ružomberok. Nový tunel začne v regióne Turiec a vyústi už v Liptove.
"Toto rozhodnutie ministra Sólymosa je pre dolný Liptov, motoristickú verejnosť a celé Slovensko veľmi dobrou správou, vítame ho s vďakou a nadšením. Dúfame, že v nasledujúcich dňoch sa naplno rozbehne toľko sľubovaná a potrebná ďalšia projektová príprava tohto úseku. Azda už nič nebude stáť v ceste, aby aj tento úsek mohol byť čím skôr dobudovaný,“ uviedol primátor Ružomberka Igor Čombor.
V minulosti bolo proti záverečnej správe podaných niekoľko rozkladov. Obyvatelia okolitých obcí sa napríklad obávajú o spodnú vodu, ktorá sa nachádza v kopci, kadiaľ má viesť tunel. Projekt tunela má so spodnou vodou počítať. Jeho nivelita je údajne upravená tak, aby viedol ponad zásoby vody.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tak môže pokračovať v projektovej príprave posledného nerozostavaného úseku na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami. Projektová príprava spolu so súťažou na zhotoviteľa však potrvajú ešte niekoľko rokov. Výstavba sa môže podľa diaľničiarov začať v roku 2021. No na dokončenie úseku si vodiči počkajú 5,5 roka.
Tunel Korbeľka bude dlhý 5,9 kilometra. Diaľnica hneď pri jeho východnom portáli bude pokračovať tunelom Havran s dĺžkou 2,9 kilometra. Celková dĺžka úseku bude 13,534 km. Zmenou trasovania diaľnice z projektu vypadol kratší tunel Rojkov s dĺžkou 1,8 kilometra. Štát bude musieť vyriešiť otázku financovania úseku. Stavebné náklady na jeho výstavbu si vyžiadajú podľa odhadov takmer 900 miliónov eur. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa v minulosti niekoľkokrát vyjadril, že úsek Turany – Hubová je jedným z kandidátov na ďalší PPP projekt, teda výstavbu formou súkromného kapitálu.
Výstavbu úseku v roku 2013 zastavil zosuv pri Šútove. Diaľnica mala pôvodne viesť údolným variantom, v rámci ktorého mala obchádzať vodnú nádrž Krpeľany, križovať rieku Váh a obchádzať obec Kraľovany. V hre bola aj možnosť sanácie zosuvu a mierna úprava údolného variantu. Celý údolný variant však vedie v zosuvovom území.
Diaľnica nadviaže na už existujúci úsek D1 Dubná Skala – Turany, ktorý sa končí pri obci Ratkovo. Kvôli zmene trasovania bude posledných niekoľko desiatok metrov diaľnice bez napojenia. Podľa nového trasovania diaľnica obíde obec Krpeľany z južnej strany a vstúpi do tunela Korbeľka.
Problematická je aj výstavba nadväzujúceho úseku D1 Hubová – Ivachnová, ktorá vytvorí obchvat Ružomberka. Dostavbu rozostavaného úseku ohrozil zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať. Úsek je rozostavaný od roku 2013. Pôvodne mal byť hotový v roku 2017. Kvôli zosuvu však zhotoviteľ musí tunel predĺžiť na 3 650 metrov. Koncom minulého roka NDS podpísala so zhotoviteľom dodatok k zmluve. Štát čaká na záverečnú správu EIA, ktorá by mala byť podľa Érseka hotová vo februári.