Nedostatok vodičov ohrozuje dopravu

Vodiči sa na pracovnom trhu stávajú nedostatkovým tovarom. Problémy hlásia autobusoví, železniční a aj leteckí dopravcovia z celej Európy.

24.11.2017 14:00
autobus, vodič, šofér Foto:
Slovenskí dopravcovia budú chýbajúcich vodičov hľadať aj na Ukrajine.
debata (8)

Slovenskí dopravcovia si nových vodičov vychovávajú. Nedostatok plánujú vykryť aj zamestnávaním šoférov zo zahraničia. Napriek tomu nedostatok v niektorých prípadoch ohrozuje dopravu vo verejnom záujme.

Autobusový dopravca Arriva naplno pocítil nedostatok kvalifikovaných vodičov v lete tohto roku. Situácia je podľa firmy najhoršia v Trnavskom a Nitrianskom kraji. Generálny riaditeľ spoločností Arriva László Ivan tvrdí, že dopravcovi v súčasností chýbajú približne tri percentná vodičov.

V budúcom roku plánuje Arriva zamestnať vodičov z Ukrajiny. "V týchto dňoch začala naša spoločnosť vybavovať potrebné pracovné a ďalšie súvisiace povolenia. Zamestnávanie vodičov z iných krajín ani ich presun v rámci krajiny nie sú dlhodobo udržateľné riešenia,“ povedal László Ivan. V tomto roku firma zvýšila mzdy vodičov priemerne o štyri percentá.

V regióne Nitry bol v spolupráci so samotným mestom zavedený motivačný príspevok pre vodičov MHD Nitra, ktorý dosiahol 145 eur. "Ak bude na udržanie kvalifikovaných šoférov autobusov v sektore potrebný rýchlejší rast miezd, dopravcovia sa budú musieť obrátiť so žiadosťou o participáciu na ňom aj na objednávateľov,“ dodáva Ivan. Podľa jeho slov v minulosti mladí ľudia získavali vodičské oprávnenie na autobusy aj na povinnej vojenskej službe, ktorá je už zrušená.

Rovnako atraktivitu povolania znižuje aj vekové obmedzenie pre získanie vodičského oprávnenia pre autobusy, ktoré je stanovené na 24 rokov. Mladí ľudia sa tak po škole zamestnajú v iných odvetviach. Arriva v súčasnosti podľa Ivana zamestnáva viac ako 1 700 vodičov, pričom do ideálneho stavu jej chýba 90 až 100 ďalších.

Zhoršená situácia je aj v susednom Česku a v západnej Európe. V Českej republike je zamestnaných približne 125-tisíc profesionálnych vodičov, pričom podľa personálnych agentúr chýba 10-tisíc šoférov. Podobný nedostatok vraj pociťujú aj firmy pôsobiace v Nemecku alebo vo Francúzsku.

Aj štátny vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pociťuje nedostatok rušňovodičov. V tomto týždni dopravca oznámil, že rušňovodičom a iným technickým zamestnancom zvýši mzdy. ZSSK podľa plánov potrebuje 1¤235 rušňovodičov, pričom k dispozícii má 1¤211 z nich. Priemerná hrubá mzda sa v ZSSK so šesťtisíc zamestnancami pohybuje na úrovni 1¤020 eur mesačne.

"Chýbajúci stav vykrývame nadčasmi a zvýšeným úsilím našich pracovníkov, no vnímame, že kvalifikovaní technickí zamestnanci sú na pracovnom trhu veľmi cenení. Aj naša spoločnosť sa v tejto oblasti pohybuje na konkurenčnom trhu, kde sa nám každého lepšieho pracovníka snaží odlákať konkurencia,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Podľa jeho slov výchova jedného rušňovodiča stojí 14-tisíc eur a trvá 12 až 15 mesiacov.

Po novom môžu technickí pracovníci ZSSK zarobiť o 24 percent viac. Dopravca mení systém odmeňovania, ktorý bude zvýhodňovať najkvalifikova­nejších a najusilovnejších zamestnancov. Na úseku prevádzky nový systém zvýšil mzdy zamestnancov priemerne vraj o 129 eur.

Nových vodičov potrebuje napríklad aj Dopravný podnik Bratislava. Uchádzačom o zamestnanie, ktorí vlastnia vodičský preukaz typu D, sľubuje náborový príspevok vo výške 3-tisíc eur. Záujemcovia, ktorí sú držiteľmi len oprávnenia typu B alebo C, si môžu oprávnenie bezplatne rozšíriť na skupinu D. Dopravný podnik v inzerátoch na vodiča trolejbusu sľubuje nástupný plat do 1¤160 eur v hrubom.

V septembri tohto roka ohlásila nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair rušenie letov po celej Európe, ktoré podľa niektorých zdrojov súviselo aj s nedostatkom pilotov. Samotný dopravca tento fakt nepotvrdil. V čase problémov Ryanairu oznámili nábor nových pilotov spoločnosti Air Norwegian a Wizz Air. Podľa odhadov spoločnosti Boeing bude letecký priemysel potrebovať v najbližších 20 rokoch 500-tisíc nových pilotov.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #vodič #vodiči