Zároveň prihliada na poznatky a skúsenosti z používania súčasného zákona z roku 2004. Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravilo návrh úplne nového zákona, keďže terajší bol novelizovaný už devätnásťkrát. „Ministerstvo sa rozhodlo preto vypracovať úplne nový zákon, a to najmä z dôvodu prijatia balíčka opatrení EÚ v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom,“ informovala agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.
Ide o komplexnú úpravu schvaľovania, prevádzky a kontrol technického stavu vozidiel. „Medzi najdôležitejšie patrí sprísnenie podmienok pri posudzovaní technického stavu vozidla, povolená preregistrácia vozidiel s pravostranným riadením vyplývajúca z rozhodnutia Súdneho dvora EÚ a stanovenie minimálnych požiadaviek na systém cestných technických kontrol, ktoré majú prispieť k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu emisií,“ priblížila Ducká.
„Návrh zákona a jeho vykonávanie v praxi bude mať dopad na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, ochrany životného prostredia a rovnosti hospodárskej súťaže, aby sa vozidlá používali, len ak sú udržiavané na požadovanom stupni technickej spôsobilosti pre cestnú premávku,“ uviedlo ministerstvo dopravy a výstavby. Nové európske smernice v tejto oblasti nadobudli účinnosť 20. mája 2014 a členské štáty EÚ boli povinné prijať vlastné vnútroštátne predpisy do 20. mája 2017, pričom uplatňovať ich musia najneskôr do 20. mája 2018.
„Od roku 2004 sa predpisy pre schvaľovanie vozidiel zásadným spôsobom zmenili. Aj keď boli vykonané čiastkové zmeny prostredníctvom noviel zákona, je potrebné celý systém schvaľovania komplexne zmeniť a nanovo upraviť v novom zákone o prevádzke vozidiel,“ upozornil rezort dopravy. Podobne treba komplexne zmeniť a upraviť už zavedený systém dohľadu nad trhom a európske smernice prevziať do nášho právneho poriadku, čo si vyžaduje väčšie zmeny a úpravy v novom zákone.
Súvisiaca úprava Jednotného informačného systému v cestnej doprave by mala stáť 1,8 mil. eur. Ministerstvo dopravy má tieto peniaze zabezpečené vo svojom rozpočte na tento rok. Ministerstvo vnútra SR zas bude potrebovať v rokoch 2018 až 2020 zhruba 6 mil. eur na úpravu informačného systému evidencie vozidiel, ako aj dopravných nehôd a centrálnej evidencie správnych deliktov a priestupkov, na údržbu existujúcich kontrolných zariadení na vykonávanie cestných technických kontrol a obstaranie novej techniky, a tiež na rast miezd. Tieto prostriedky zatiaľ nie sú zabezpečené v rozpočte rezortu vnútra.
Nový príspevok na podrobnejšiu technickú kontrolu by mal podľa odhadov zabezpečiť ročný príjem 100 tis. eur. Pri podrobnejšej cestnej technickej kontrole podľa predpokladov bude ročne vyhodnotených s chybami približne päťsto vozidiel. SR bude povinná vykonať minimálne 5 % cestných technických kontrol z celkového počtu evidovaných vozidiel kategórie M2, M3, N2, N3, O3 a O4. Pri niektorých správnych poplatkoch sú navrhnuté nižšie sadzby a pri niektorých vyššie, aby bol celkový príjem na súčasnej hranici.
Návrh zákona bol predložený na vládu s rozpormi s Asociáciou zamestnávateľských zväzov a združení SR, Iris Ident, Národnou asociáciou staníc technickej kontroly (NA STK), S-EKA, spol. s . r. o., so Slovenskou asociáciou malých a stredných podnikov a živnostníkov a Zväzom automobilového priemyslu SR. V medzirezortnom pripomienkovom konaní prišlo spolu 311 pripomienok, z toho 73 zásadných.
NA STK napríklad navrhla opäť zaviesť právomoc ministerstva dopravy určovať sieť staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly a ich počty podľa jednotlivých druhov a typov pre okresy. Zároveň navrhla zrušiť povinnosť vydávať vyznačené osvedčenie o kontrole technického stavu a vyznačenú kontrolnú nálepku, pričom zostať by mal len vyznačený protokol o kontrole technického stavu ako jediný povinný doklad o vykonaní technickej a emisnej kontroly.
Návrh zákona má navrhovanú účinnosť pre jednotlivé časti 1. marca a 20. mája 2018, vzhľadom na povinnú transpozíciu smerníc EÚ, a 1. januára 2020 z dôvodu zmeny informačných systémov.