Všetky tieto firmy, a mnohé ďalšie, sú totiž zákazníkmi japonskej hutníckej spoločnosti Kobe Steel. Tá roky falšovala výsledky kontrol svojich produktov vyrobených z hliníka, medi i ocele. Pre Japonsko je to ďalšia rana v renomé kvality priemyselnej produkcie, ktorú krajine kedysi závidel celý svet.
Spoločnosť Kobe Steel je treťou najväčšou hutníckou spoločnosťou v Japonsku. Manipulácia s výsledkami kontroly kvality preto vrhá tieň aj na ostatných spracovateľov nerastných surovín. Trochu to pripomína aféru dieselgate s manipuláciou merania emisií dieselových motorov automobilov. Aféra najviac postihla nemecký Volkswagen, no neskôr sa ukázalo, že podobné praktiky boli bežné aj v mnohých ďalších automobilkách.
V prípade japonského hutníckeho priemyslu sa problém zatiaľ vzťahuje len na Kobe Steel, no nie je to zďaleka prvý prípad zlyhania kontroly kvality v krajine vychádzajúceho slnka. Stavebná divízia Asahi Kasei dodávala na stavby nekvalitný betón, automobilka Nissan musela stiahnuť z trhu 1,2 milióna vozidiel, lebo ich kontrolu nerobili certifikovaní technici. Toshiba zase obchádzala kontrolu účtovníctva a umelo navyšovala zisky.
V prípade Kobe Steel ide o to, že firma predala zhruba 200 zákazníkom v tomto roku asi 20-tisíc ton kovov, ktoré nespĺňali kvalitatívne štandardy. Samotná firma priznala, že tieto praktiky môžu siahať až desať rokov do minulosti. Je preto možné, že nekvalitné materiály sa teraz nachádzajú v tisíckach áut, lietadiel či dokonca produktoch zbrojárskeho priemyslu.
Ďalšími poškodenými firmami sú Mitsubishi Heavy Industries, Mazda, Subaru, Honda, Ford či Kawasaki. Letecká spoločnosť Boeing sa o falšovaní dát kvality produkcie Kobe Steel dozvedela už minulý mesiac a hneď spustila interné kontroly.
„Zatiaľ nič nenasvedčuje, že by bola ohrozená bezpečnosť produkcie. Ďalej však pokračujeme vo vyšetrovaní v súčinnosti s našimi dodávateľmi,“ uviedol Boeing vo svojom stanovisku. Spoločnosť Hitachi už informovala, že nekvalitné kovy sa nachádzajú vo vysokorýchlostných vlakoch ich produkcie a aj v lietadlách MRJ používaných na kratších linkách.
Zatiaľ nie je jasné, koľko bude musieť Kobe Steel za tento škandál zaplatiť vo forme pokút alebo odškodného. No v prípade hodnoty akcií sú straty už viditeľné. Akcie prvý deň po prevalení škandálu spadli o 22 a nasledujúci deň o 19 percent, čo je maximum, ktoré pripúšťa japonská burza. Kobe Steel tak za dva dni prišla o tretinu, respektíve 1,6 miliardy dolárov trhovej hodnoty.
Vedenie spoločnosti prisľúbilo, že celú aféru prešetrí a vysvetlí. Od roku 2013 spoločnosť Kobe Steel vedie Jošihiko Kacukawa, ktorý sa snaží najmä o rozvoj produkcie hliníka. Ten sa stále viac využíva najmä v automobilovom priemysle. „Ak sa však Kobe na trhu s hliníkom nepresadí, odkiaľ získa peniaze?,“ uviedol pre agentúru Bloomberg analytik Takeši Irisawa z Tachibana Securities.
„Ak dôjde k vyplácaniu kompenzácií, náklady budú obrovské.“ Japonské ministerstvo hospodárstva tiež žiada od Kobe Steel dôkladné vyšetrenie kauzy, ktorá podľa neho vrhá tieň na celý japonský priemysel.