Škandál Kobe Steel otriasa desiatkami veľkých firiem

Nielen automobilky Toyota, Nissan či General Motoros, ale aj výrobca lietadiel Boeing, prevádzkovateľ vysokorýchlostných vlakov JR Tokai alebo výrobcovia vesmírnych rakiet spustili mimoriadne kontroly kvality.

13.10.2017 09:00
debata (21)

Všetky tieto firmy, a mnohé ďalšie, sú totiž zákazníkmi japonskej hutníckej spoločnosti Kobe Steel. Tá roky falšovala výsledky kontrol svojich produktov vyrobených z hliníka, medi i ocele. Pre Japonsko je to ďalšia rana v renomé kvality priemyselnej produkcie, ktorú krajine kedysi závidel celý svet.

Spoločnosť Kobe Steel je treťou najväčšou hutníckou spoločnosťou v Japonsku. Manipulácia s výsledkami kontroly kvality preto vrhá tieň aj na ostatných spracovateľov nerastných surovín. Trochu to pripomína aféru dieselgate s manipuláciou merania emisií dieselových motorov automobilov. Aféra najviac postihla nemecký Volkswagen, no neskôr sa ukázalo, že podobné praktiky boli bežné aj v mnohých ďalších automobilkách.

Riaditeľ Jošihiko Kacukawa spolu s ďalším... Foto: Reuters, TORU HANAI
Jošihiko Kacukawa, Kobe Steel Riaditeľ Jošihiko Kacukawa spolu s ďalším výkonným manažérom spoločnosti Kobe Steel sa ukláňajú počas tlačovej konferencie.

V prípade japonského hutníckeho priemyslu sa problém zatiaľ vzťahuje len na Kobe Steel, no nie je to zďaleka prvý prípad zlyhania kontroly kvality v krajine vychádzajúceho slnka. Stavebná divízia Asahi Kasei dodávala na stavby nekvalitný betón, automobilka Nissan musela stiahnuť z trhu 1,2 milióna vozidiel, lebo ich kontrolu nerobili certifikovaní technici. Toshiba zase obchádzala kontrolu účtovníctva a umelo navyšovala zisky.

V prípade Kobe Steel ide o to, že firma predala zhruba 200 zákazníkom v tomto roku asi 20-tisíc ton kovov, ktoré nespĺňali kvalitatívne štandardy. Samotná firma priznala, že tieto praktiky môžu siahať až desať rokov do minulosti. Je preto možné, že nekvalitné materiály sa teraz nachádzajú v tisíckach áut, lietadiel či dokonca produktoch zbrojárskeho priemyslu.

Ďalšími poškodenými firmami sú Mitsubishi Heavy Industries, Mazda, Subaru, Honda, Ford či Kawasaki. Letecká spoločnosť Boeing sa o falšovaní dát kvality produkcie Kobe Steel dozvedela už minulý mesiac a hneď spustila interné kontroly.

„Zatiaľ nič nenasvedčuje, že by bola ohrozená bezpečnosť produkcie. Ďalej však pokračujeme vo vyšetrovaní v súčinnosti s našimi dodávateľmi,“ uviedol Boeing vo svojom stanovisku. Spoločnosť Hitachi už informovala, že nekvalitné kovy sa nachádzajú vo vysokorýchlostných vlakoch ich produkcie a aj v lietadlách MRJ používaných na kratších linkách.

Zatiaľ nie je jasné, koľko bude musieť Kobe Steel za tento škandál zaplatiť vo forme pokút alebo odškodného. No v prípade hodnoty akcií sú straty už viditeľné. Akcie prvý deň po prevalení škandálu spadli o 22 a nasledujúci deň o 19 percent, čo je maximum, ktoré pripúšťa japonská burza. Kobe Steel tak za dva dni prišla o tretinu, respektíve 1,6 miliardy dolárov trhovej hodnoty.

Vedenie spoločnosti prisľúbilo, že celú aféru prešetrí a vysvetlí. Od roku 2013 spoločnosť Kobe Steel vedie Jošihiko Kacukawa, ktorý sa snaží najmä o rozvoj produkcie hliníka. Ten sa stále viac využíva najmä v automobilovom priemysle. „Ak sa však Kobe na trhu s hliníkom nepresadí, odkiaľ získa peniaze?,“ uviedol pre agentúru Bloomberg analytik Takeši Irisawa z Tachibana Securities.

„Ak dôjde k vyplácaniu kompenzácií, náklady budú obrovské.“ Japonské ministerstvo hospodárstva tiež žiada od Kobe Steel dôkladné vyšetrenie kauzy, ktorá podľa neho vrhá tieň na celý japonský priemysel.

Pohľad Financial Times na celú kauzu.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #Japonsko #Kontroly kvality #Kobe Steel