V tomto volebnom období je potrebné nad rámec štátneho rozpočtu na stavebné práce zabezpečiť približne 500 miliónov eur postupne do roku 2020.
Diaľničiari plánujú vyhlásiť verejné obstarávania na výstavbu úsekov rýchlostnej cesty R2, R4 a diaľnice D1 do konca riadneho funkčného obdobia súčasnej vlády, priebežne od druhého polroka tohto roka do prvého polroka 2019. Dĺžka týchto úsekov dosahuje 90,5 kilometra (km), z toho v plnom profile 61,9 km.
Ako v stredu potvrdili zástupcovia diaľničnej spoločnosti na stretnutí s médiami, zatiaľ nemajú zabezpečené financovanie týchto stavieb a bez toho tendre nemôžu vyhlásiť. V prípade, že parlament neschváli uvoľnenie dlhovej brzdy, k dispozícii zostanú zdroje štátneho rozpočtu, tie sú však obmedzené. Finančné prostriedky Európskej únie, ktoré sú už vyčlenené na rozostavané diaľničné stavby, môžu byť v rámci balíka prioritných projektov využité len na stavbu R2 Košice, Šaca – Košické Olšany.
Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin povedal, že na deväť prioritných projektov v rôznych stupňoch prípravy potrebujú mať v prvom rade finančné krytie. „Najvyšší stupeň prípravy majú úseky R2 Mýtna – Lovinobaňa a R4 Prešov- severný obchvat, prvá etapa, kde vieme pripraviť verejné obstarávanie na zhotoviteľa do konca roku 2017. Je to podmienené finančnými zdrojmi na to, aby sme tieto verejné obstarávania mohli vyhlásiť,“ priblížil Ďurišin. NDS je súčasťou verejných financií, jej úvery by boli započítané do dlhu štátneho rozpočtu a nateraz to nie je možné.
Investičný riaditeľ NDS Ladislav Dudáš informoval, že z vlastných zdrojov financovali vo väčšej miere výdavky na majetkovoprávne vyrovnanie plánovaných stavieb, ako aj na vypracovanie projektovej dokumentácie v rôznych štádiách prípravy. „Stavebné výdavky si z vlastných zdrojov netrúfame financovať,“ uviedol.
„Momentálne nemáme na stavebné výdavky nič,“ poznamenal Dudáš v súvislosti s prvou etapou výstavby severného obchvatu Prešova na R4. „Máme na sto percent vysporiadanú majetkovú prípravu, to znamená pozemky, či už trvalý alebo dočasný záber, a taktiež projektová dokumentácia je hotová, je v pripomienkovom konaní. Stačí nám ju prevziať a vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa,“ dodal investičný riaditeľ.
Investičné náklady na prvú etapu severného obchvatu Prešova na R4 (4,3 km) v plnom profile sú predbežne 222,25 mil. eur, z toho stavebné náklady 192,36 mil. eur. Na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa (13,5 km) tiež v plnom profile predstavujú celkové náklady 125,59 mil. eur, z toho na stavebné práce 112 mil. eur. Tendre môžu byť vyhlásené do konca tohto roka v prípade zabezpečenia financií. „Prísľub je, avšak z hľadiska zákona o finančnej kontrole a audite a v zmysle rozpočtovej zodpovednosti potrebujeme mať vyslovene exaktný dôkaz o tom, že to máme naozaj finančne kryté a môžeme začať verejné obstarávanie,“ upozornil Dudáš.
NDS chce v prvom polroku 2018 vyhlásiť ďalšie dve súťaže. Ide o druhú etapu výstavby severného obchvatu Prešova na R4 (10,2 km) v plnom profile a objeme 313,71 mil. eur (stavebné náklady 286,1 mil. eur), ako aj o prvú etapu rozšírenia D1 Bratislava – Senec v časti po križovatku Triblavina (3,5 km) na osem pruhov predbežne za 79,82 mil. eur (58,29 mil. eur).
V druhom polroku budúceho roka sú v pláne súťaže na štyri úseky R2. Celkové odhadované náklady na úsek Košice, Šaca – Košické Olšany (21,3 km) v plnom profile sú 403,57 mil. eur (288,79 mil. eur). Ďalšie tri úseky budú v polovičnom profile – Rožňava – Jablonov nad Turňou (14,1 km) v objeme 304,61 mil. eur (277,33 mil. eur), Zacharovce – Bátka (8,3 km) za 91,73 mil. eur (82,89 mil. eur) a Bátka – Figa (6,2 km) za 73,6 mil. eur (67,1 mil. eur).
V prvom polroku 2019 má byť vyhlásená ešte súťaž na stavbu úseku R2 Kriváň – Mýtna (9,2 km) v plnom profile. Investičné výdavky sú predbežne 127,14 mil. eur (stavebné náklady 113,16 mil. eur).