Vyplýva to z výsledkov medzinárodného prieskumu, ktorého výsledky zverejnili v pondelok. Správa prichádza dva roky po tom, čo automobilka Volkswagen priznala, že do svojich vozidiel s naftovými motormi inštalovala softvér, ktorý dokázal rozpoznať, kedy je automobil predmetom testov a umelo znížiť údaje o skutočnom objeme vyprodukovaných emisií.
Znečistenie ovzdušia má v Európskej únii, Nórsku a vo Švajčiarsku spôsobiť každý rok celkovo približne 425 tis. predčasných úmrtí, z čoho nadmerné emisie naftových áut zodpovedajú za 4 560 obetí. Riziká sú najväčšie v oblastiach s vysokou koncentráciou naftových áut, ako je napríklad severné Taliansko, uvádza sa v štúdii, na ktorej spolupracovali Medzinárodný inštitút pre aplikované systémové analýzy so sídlom v Rakúsku, nórsky meteorologický inštitút a technologická univerzita vo švédskom Göteborgu.