Stane sa tak v prípade, keď vedenie automobilového koncernu Slovensku odklepne projekt s označením Powertrain.
Elektromobily môžu na Slovensku celkovo vytvoriť tisícky nových pracovných miest, čo by posunulo hore aj platy. V obchode či službách majú ľudia hrubý plat okolo 700 eur mesačne, priemerná mzda v krajine sa blíži k 1 000 eurám a v automobilovom priemysle sú platy aj o tretinu vyššie, a to napríklad v bratislavskom Volkswagene, ktorý už láka ľudí z celého Slovenska.
Nábory už robí aj Jaguar. "Do roku 2020 budú všetky nové automobily Jaguar a Land Rover ponúkané s elektrickými či hybridnými technológiami. Čo sa týka montáže batériových modulov, zvažujeme niekoľko možných lokalít po celom svete. Finálne rozhodnutie sme zatiaľ neuskutočnili,“ uviedla hovorkyňa automobilky Jaguar Land Rover Lisa Palmer.
Aktuálne prípadné dosahy rozšírenia výroby skúma slovenské ministerstvo životného prostredia a základné informácie o celom projekte sú zverejnené na enviroportáli.
"Štúdia uskutočniteľnosti slúži na zabezpečenie prípravy územia pre potenciál budúceho rozšírenia, pokiaľ sa pre túto alternatívu rozhodneme. Vždy sme tvrdili, že pripravíme štúdiu uskutočniteľnosti s cieľom preskúmať potenciálne možnosti ďalšej expanzie na Slovensku. Štúdia uskutočniteľnosti je jedným z dôležitých podkladov pre strategické rozhodnutie, ktoré ale doteraz nebolo uskutočnené,“ dodala Palmer.
Elektrickou baštou je zatiaľ Bratislava
V prvej fáze Jaguar Land Rover investuje na Slovensku 1,4 miliardy eur a vytvorí okolo 2¤800 pracovných miest. Prvé vozidlá majú brány závodu opustiť koncom roka 2018 a ročná výrobná kapacita fabriky dosiahne hodnotu 150-tisíc automobilov. V prípade priaznivého predaja na Slovensku vyrábaných oceľových tátošov sa výrobná kapacita závodu zvýši až na 300-tisíc vozidiel a v takom prípade počet zamestnancov stúpne na 4-tisíc ľudí. Následne úspešné nasadenie výroby elektromobilov môže celkovú zamestnanosť zvýšiť až na 6-tisíc ľudí a nové pracovné miesta prinesie napríklad výroba elektrických batérií.
Na Slovensku je aktuálne lídrom vo výrobe elektromobilov Volkswagen Slovakia. Ten už v roku 2013 začal vyrábať elektrický Volkswagen e-up!, a išlo o vôbec prvé elektrické vozidlo nemeckého koncernu Volkswagen.
"Tento model sa nevyrába nikde inde na svete len v Bratislave. Výroba elektrických vozidiel Volkswagen e-up! je integrovaná do linky, kde sa vyrábajú tradičné malé mestské vozidlá Volkswagen up!, ŠKODA Citigo a SEAT Mii na benzín alebo stlačený zemný plyn CNG,“ povedala hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
"Prvenstvo sme získali aj výrobou prvého hybridného automobilu koncernu: Touareg Hybrid. Tento model z roku 2010 predstavoval základ pre vývoj a výrobu čisto elektrických automobilov koncernu Volkswagen,“ dodala Makayová.
Elektroautá môžu dať prácu pre tisíce
"Máme k dispozícii špeciálne vyškolený tím pracovníkov, ktorí vyrábajú nielen čisto elektrické, ale aj hybridné vozidlá,“ uviedla Makayová. Slovenská fabrika má tak veľké predpoklady získať výrobu aj ďalších elektrických vozidiel. Volkswagen Slovakia sa aktuálne pripravuje na výrobu úplne nového automobilu Audi Q8, zároveň finišuje s rozbehnutím kompletnej výroby Porsche Cayenne a nového modelu Volkswagen Touareg.
Trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën Slovakia ani žilinská Kia Motors Slovakia aktuálne na Slovensku nevyrábajú žiadne automobily na elektrický pohon.
"Spoločnosť Kia Motors Corporation plánuje do roku 2020 rozšíriť ponuku svojich modelov s alternatívnym pohonom na 11. Rozhodnutie o tom, či sa niektorý z nich bude vyrábať v našom závode na Slovensku, nebolo prijaté,“ povedal hovorca Kia Motors Slovakia Jozef Bačé. Kórejská automobilka Hyundai len nedávno predstavila koncept vozidla poháňaného vodíkom a podobný pohon môže v budúcnosti dostať aj jej sesterský koncern Kia. Kórejčania sa tiež plánujú zameriavať na výrobu hybridov, plug-in hybridov a elektromobilov.
"Rozbehnutie výroby elektromobilov môže na Slovensku vytvoriť niekoľko tisíc nových pracovných miest. To, či sa tak naozaj stane, je na rozhodnutí nadnárodných koncernov a my vieme ponúknuť kvalifikovanú pracovnú silu, ktorá zvládne nasadzovanie nových technológií,“ povedal Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky. Najväčšie ťažkosti môže spôsobiť rastúci nedostatok pracovnej sily a napríklad v Nitre je už dnes miera evidovanej nezamestnanosti na úrovni 4,5 percenta.
Automobilky berú ľudí obchodom či hotelom
"Aktuálny nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily je natoľko významný, že investor sa s vysokou pravdepodobnosťou nezaobíde bez dovozu ľudí z iných regiónov, zahraničie nevynímajúc, a to ani v prípade ak by zostal pri pôvodných plánoch. Rovnako platí, že pri pôvodnom i teraz zvažovanom variante bude musieť ponúkať nadpriemerné mzdy,“ povedala Jana Mesárová, manažérka v personálnej agentúre Wincott People.
Podľa jej odhadov na slovenskom trhu práce už dnes chýba viac ako 30-tisíc operátorov výroby. Po týchto pracovníkoch je najväčší dopyt v regiónoch Považia, v okolí Bratislavy, Nitry a v priemyselných parkoch na Záhorí.
Ziskové priemyselné firmy sú pre nedostatok ľudí ochotné investovať do zaškoľovania zamestnancov a zároveň sa snažia ponúkať nadpriemerné mzdy.
„Výsledkom je, že čoraz viac ľudí preferuje práve prácu v priemysle, čo zvyšuje deficit voľnej pracovnej sily v ostatných odvetviach. Ide najmä o tie, ktoré si nemôžu dovoliť ponúkať ľuďom nadpriemerné platy, a preto sú pre zamestnancov menej lukratívne,“ upozorňuje Mesárová. Na trhu tak pribúdajú ponuky pre predavačov, viac ľudí chýba na jednoduchšie pozície v skladoch, problémy s dostupnou pracovnou silou sa prehlbujú aj v oblasti gastronómie a hotelierstva.