„Vplyv (štrajku) na produkciu je veľký. Vychádzame z toho, že sa dohodneme a potom bude treba (výpadok) dohnať,“ povedal predseda predstavenstva spoločnosti Volkswagen Slovakia Ralf Sacht. Dodal, že pre znížený výkon sa továreň musela skoordinovať s dodávateľmi súčiastok.
Podľa Sachta je ponuka firmy na obdobie do konca budúceho roka takmer porovnateľná s požiadavkami odborov. Predseda predstavenstva podniku tiež povedal, že vedenie spoločnosti je pripravené pokračovať s odbormi v rokovaní, konkrétny termín schôdzky ale stanovený nebol. Podnik už skôr uviedol, že v regióne strednej Európy sú najvyššie platy v rámci koncernu práve na Slovensku.
Výpadok platov za obdobie štrajku firma zamestnancom preplatiť nemieni. Pre štrajk prišli zamestnanci pred bránami podľa Sachta už o 300 eur, pričom rozdiel medzi návrhom firmy a odborov na obdobie približne 1,5 roka je iba 120 eur.
Celkový rozdiel, ktorý zamestnancom ponúka vedenie Volkswagen Slovakia počas 19-mesačného trvania kolektívnej zmluvy oproti požiadavkám odborárov, predstavuje 120 eur. Mesačne by tak zamestnanci automobilky mali na výplatných páskach o šesť eur menej, než žiadajú odbory. Uviedli to na piatkovom brífingu zástupcovia spoločnosti Volkswagen Slovakia.
„Ponuky sa síce skladajú z odlišných zložiek, ale sú prakticky totožné, na čo nás medzičasom upozornili aj niektorí naši zamestnanci. Okrem toho, naša ponuka obsahuje nový spôsob výpočtu dovolenkového a vianočného príspevku, myslím tým 13. a 14. plat, ktorý platíme s pevnými sadzami podľa dĺžky zamestnania v podniku a tarifnej triedy“, povedal predseda predstavenstva Ralf Sacht. Noví pracovníci by tiež mali mať plat na úrovni tarifnej triedy 3.
„Preto ma prekvapuje, že odbory včera túto ponuku v priebehu desiatich minút odmietli,“ skonštatoval Sacht. Dodal, že experti z oboch vyjednávacích tímov prišli ku záveru, že rozdiely v návrhoch kolektívnej zmluvy sú malé.
Odborári podľa vedenia podniku opakovane štrajkujúcim deklarujú, že podnik im zaplatí peniaze za štrajk. „Takéto tvrdenia dôrazne odmietame. Od začiatku sme informovali, že náhradu za plat počas štrajku nezaplatíme, a to platí aj za aktívny štrajk, aj za štrajk doma,“ vyhlásili členovia predstavenstva podniku.
Výpadok produkcie je veľký
Štrajk ochromil produkciu športovo-úžitkových vozidiel (SUV), napríklad automobilov Volkswagen Touareg a Audi Q7. V obmedzenom režime sa firme podarilo udržať produkciu malých vozidiel. Za bežnej prevádzky z výrobných liniek továrne zíde vyše tisíc automobilov denne.
Od zahájenia štrajku sa zástupcovia vedenia podniku a odbory zišli na dvoch rokovaniach, ktoré ale neviedli k dohode. Odbory zľavili z pôvodnej požiadavky na jednorazové zvýšenie tarifných miezd o 16 percent pre viac ako 12 000 zamestnancov podniku a prišli s návrhom na rast miezd o celkovo 13,9 percenta v dvoch krokoch. Automobilka len mierne vylepšila svoju predchádzajúcu ponuku, a to na zvýšenie platov postupne o celkom deväť percent a vyplatenie jednorazových príspevkov v dvoch termínoch.
Štrajkujúci sa zídu v pondelok
Zamestnanci bratislavskej továrne automobilky Volkswagen po krachu rokovaní vedenia podniku s odbormi pokračujú v štrajku za vyššie mzdy a zlepšenie pracovných podmienok. Na rozdiel od predchádzajúcich dní pracovníci už neprotestujú pred závodom, kde by sa podľa odborového predáka Zoroslava Smolinského mali opäť zísť v pondelok, ak medzitým nedôjde k dohode na úprave platov.
„Štrajk stále prebieha. Natvrdo pokračujeme opäť v pondelok. To znamená, že v pondelok sa tu uvidíme v plnej zbroji. Chceme, aby sa ľudia zregenerovali, oddýchli si a aby boli cez víkend s rodinami,“ odkázal Smolinský zamestnancom prostredníctvom sociálnej siete z priestranstva pred závodom, kde sa nespokojní zamestnanci automobilky v uplynulých dňoch zhromažďovali namiesto nástupu do práce.
Pracovníci Volkswagenu, čo je najväčší súkromný zamestnávateľ na Slovensku, vstúpili do štrajku v utorok. Prvému štrajku v 26-ročnej histórii spoločnosti Volkswagen Slovakia predchádzalo neúspešné kolektívne vyjednávanie.
Slovensko je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom automobilov na svete. V krajine pod Tatrami v súčasnosti vyrábajú autá okrem Volkswagenu tiež kórejská automobilka Kia Motors a francúzska skupina PSA. Pozícia automobilového priemyslu v slovenskej ekonomike ešte posilní po dokončení rozostavaného závodu britskej automobilky Jaguar Land Rover.