Združenie ZAP: Štrajk vo VW ohrozuje ekonomiku Slovenska

Štrajk vo Volkswagene Slovakia vážne ohrozuje zamestnanosť, ekonomiku a pozíciu Slovenska na svetových trhoch, tvrdí Združenie automobilového priemyslu SR.

20.06.2017 15:27
debata (14)

Predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) vyzývajú Moderné odbory Volkswagen a vedenie Volkswagenu Slovakia, aby si sadli za spoločný rokovací stôl a dohodli sa na kompromisných podmienkach. Ako na utorkovom tlačovom brífingu uviedli, neobmedzený ostrý štrajk, ktorý začal v utorok o šiestej ráno, môže ohroziť nielen zamestnancov, ale aj hospodárske výsledky Slovenska.

„Ostrý štrajk, ktorý sa začal dnes ráno vo Volkswagen Slovakia vážne ohrozuje zamestnanosť, ekonomiku a pozíciu Slovenska na svetových trhoch,“ povedal v utorok prezident ZAP Juraj Sinay. „Zároveň si dovolím dodať, že odbormi prezentovanú požiadavku na rast miezd o 16 % vnímame ako výrazné ohrozenie konkurencieschop­nosti celého automobilového priemyslu v regióne Visegradskej štvorky,“ vyhlásil.

Za vzniknutou situáciou vidí čestný prezident ZAP a bývalý predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Jozef Uhrík rozpory medzi dvomi odborovými organizáciami – Odborovým zväzom KOVO a Modernými odbormi Volkswagen. "Výsledkom je iracionálna požiadavka, ktorá sa stala predmetom rokovania,“ povedal Uhrík. Podľa neho sa môže stať, že pokiaľ odborári budú naďalej presadzovať svoje požiadavky, koncern môže presunúť svoju výrobu do inej krajiny. „Prvý prípad sa udial v španielskej Pamplone. Odtiaľ sa kvôli štrajku presunula výroba Volkswagen Polo k nám na Slovensko. Celý presun sa udial veľmi rýchlo. Druhý podobný prípad sa stal v Barcelone. Aj vtedy sa k nám na Slovensko presunula časť výroby modelu Seat Ibiza až na dva roky,“ pripomenul Uhrík.

Sinay tiež upozornil, že vzniknutá situácia môže mať negatívny dopad na potenciálne nové investície ďalších dvoch automobiliek na Slovensku KIA Slovakia a PSA Peugeot Citroën Slovakia a tiež na prichádzajúci Jaguar Land Rover. „Najúspešnejšia fabrika, s najvyššími platmi, sa dostáva do stavu, keď nie je možná dohoda medzi zamestnávateľom a zamestnancami. Ak sa ukáže, že sa princíp sociálneho zmieru môže narušiť, je to veľmi nebezpečné,“ skonštatoval Sinay. Dodal, že štrajk sa nedotkol len zamestnancov automobilky, ale obmedzil subdodávateľov, ktorí museli prerušiť výrobu. V subdodávateľských firmách aktuálne pracuje viac ako 50 tisíc pracovníkov. Zástupcovia ZAP preto vyzývajú obe strany, aby si sadli za rokovací stôl a našli spoločný kompromis akceptovateľný pre vedenie podniku aj odborárov.

14 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #Volkswagen Slovakia