Oprava mosta cez Ružín bude oproti predpokladom o 80 % lacnejšia

13.06.2017 19:00

Oprava cestného mosta cez vodnú nádrž Ružín bude o 80 % lacnejšia, ako sa predpokladalo. Košický samosprávny kraj pôvodne očakával, že obnova päťdesiatročného mosta v havarijnom stave na rieke Hornád vyjde na 7 mil. eur, pričom každá z troch oslovených stavebných firiem ponúkla cenu nižšiu ako polovica tejto sumy.

Najnižšiu cenu navrhla spoločnosť Strabag, s. r. o., a to 1,65 mil. eur, čo je menej ako štvrtina pôvodne predpokladanej hodnoty zákazky. Informoval o tom v utorok Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS).

„Technologický vývoj v stavebníctve napreduje míľovými krokmi. Dlhodobo poukazujeme na fakt, že nižšie zisky stavebných firiem oproti iným odvetviam škodia rozvoju celého trhu. Úspora takmer 80 % v prípade mosta na východnom Slovensku sa pritom dosiahla práve vďaka návrhu úplne iného technického riešenia, s akým sa pôvodne počítalo,“ povedal prezident ZSPS Pavol Kováčik. Ide podľa neho o jasné potvrdenie toho, že štát nevyhnutne potrebuje stabilný a kontinuálne sa rozvíjajúci sektor stavebníctva.

Pripravovaná oprava mosta cez Ružín, ktorý je uzavretý pre nevyhovujúci technický stav, poukázala na problém s nepružným verejným obstarávaním. Víťazná firma spracovala ponuku za necelé tri týždne, avšak ďalšie tri mesiace trvalo, kým sa úradom podarilo sfinalizovať a dokončiť zvolený spôsob verejného obstarávania, teda priame oslovenie troch stavebných firiem.

„Ide o dlhodobý problém stavebníctva na Slovensku. Neprimerane dlhé schvaľovanie či posudzovanie má negatívny vplyv na bežných ľudí, ktorí očakávajú riešenie dopravnej situácie čo najskôr,“ upozornil Kováčik.

Neprístupný most výrazne komplikuje dopravnú situáciu obyvateľom východného Slovenska. Aktuálne beží šestnásťdňová lehota od odoslania výsledku vyhodnotenia ponúk. Až po jej uplynutí, 26. júna, môže víťazná stavebná spoločnosť podpísať zmluvu s investorom a začať s opravou, ktorá má trvať päť mesiacov. Hlavnou príčinou havarijného stavu mosta cez Ružín bolo uvoľnenie nosných lán a z toho vyplývajúca strata predpätia, čo viedlo k poklesu mostovkovej dosky v strede mosta.

Technické riešenie sanácie spočíva v zmene statického systému (zmonolitnenie stredového kĺbu) a vo vnesení dodatočného predpätia dosadením nových predpínacích káblov na spodnej strane mosta. Súčasný priehyb mostovky sa odstráni účinkom dodatočného predpätia a položením vyrovnávacej vrstvy z betónu s následnou úpravou nivelety. Súčasťou sanácie bude aj nové zábradelné zvodidlo, monolitické rímsy, izolácia, nový asfaltový povrch a odvodnenie.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#stavebníctvo #Ružín
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku