Bude aeromobil v bežnej premávke?

Tvorcovia slovenského lietajúceho auta chcú aeromobil dostať na európske cesty a aj do vzdušného priestoru. Plánujú splniť všetky predpisy a homologizovať prvé lietajúce auto na svete na prevádzku po bežných cestách. Výrobca by však musel splniť prísne pravidlá pre automobily spolu s pravidlami pre lietadlá. Monacká svetová premiéra, ktorá sa odohrala pred mesiacom, navyše spoločnosti AeroMobil priniesla prvých zákazníkov.

, 20.05.2017 09:00
15

Získať všetky certifikáty a splniť predpisy bude však náročná úloha. „Splneniu podmienok je už prispôsobený výber všetkých komponentov. Je to proces, ktorý prebieha a je naplánovaný. Prvé dodanie v roku 2020 možno vyzerá veľmi ambiciózne, no je v súlade s našimi cieľmi,“ povedal Juraj Vaculík, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ AeroMobilu.

AeroMobil Foto: Pravda, Ivan Majerský
AeroMobil AeroMobil

Pravidlá Európskej únie pre osobné automobily sú mimoriadne prísne. Vozidlá musia okrem emisných limitov spĺňať najmä nároky na bezpečnosť v podobe deformačných zón alebo bezpečnostných systémov. Na palube dnes predávaných automobilov na území únie nesmie chýbať napríklad protiblokovací systém bŕzd (ABS) alebo stabilizačný systém (ESP). Spolu napríklad s airbagmi ide o prvky výbavy, ktoré doteraz lietadlá vôbec nepoznajú.

Naopak, v leteckom priemysle sa kladie dôraz na nízku hmotnosť a spoľahlivosť motorov a ovládania, ktoré by mali byť spoľahlivejšie ako v prípade osobných automobilov. Konštruktéri aeromobilu museli vyriešiť veľký počet detailov. Problematická je najmä zadná časť lietadla, kde sa nachádza vrtuľa, ktorá predstavuje potenciálne nebezpečenstvo pre cyklistov alebo iné autá v cestnej premávke.

AeroMobil
AeroMobil
+7AeroMobil (Juraj
		Vaculík, Douglas McAndrew,...

Najnovší model aeromobilu preto pri automobilovom režime trojlistovú vrtuľu sklopí smerom dozadu do tela vozidla. Konštruktéri pri riešení bezpečnosti zadnej časti preto museli vynájsť niekoľko úplne nových riešení, ktoré si dali aj patentovať. Krídla je aeromobil schopný sklopiť dozadu tak, aby neprečnievali cez celkovú dĺžku vozidla.

V porovnaní s prototypom Aeromobil 3.0 musela výraznou zmenou prejsť aj predná časť auta, ktorá musí spĺňať nároky napríklad na deformačné zóny. Tie ochraňujú posádku automobilov v prípade nehody. Aeromobil 4.0 získal takisto stierače a musí splniť požiadavky na hlavné svetlomety v prednej časti. V prípade že slovenské lietajúce auto splní všetky zákonné náležitosti, pôjde aj o prvé lietadlo, ktoré bude mať na palube airbagy.

Podľa Vaculíka aeromobil po monackej svetovej premiére vygeneroval mediálnu hodnotu vo výške 25 miliónov dolárov. Slovenská spoločnosť vďaka tomu získala prvých zákazníkov. „Môžem povedať, že záujem, ktorý v súčasnosti riešime, je rádovo v desiatkach,“ povedal Vaculík, podľa ktorého prebieha tento proces nad očakávania. Proces predobjednávok je spustený od apríla.

Slovenská spoločnosť plánuje na trh dodať limitovaný počet lietajúcich automobilov prvej generácie v celkovom počte 500 kusov. Cena vozidla sa bude v závislosti od výbavy pohybovať od 1,2 do 1,5 milióna eur. Ide teda o stroj pre skutočne bohatých ľudí. Na ilustráciu, nové malé lietadlo stojí asi 200-tisíc eur.

Výroba podľa šéfa firmy môže prebiehať aj na Slovensku, pretože v blízkom okruhu od Bratislavy dokáže spoločnosť získať 50 percent potrebných komponentov od miestnych firiem. Slovenská vláda podporila výskum a vývoj aeromobilu celkovou sumou šesť miliónov eur.

Cieľová vízia spoločnosti je však sprístupniť lietajúce autá masám. Vaculík tvrdí, že to neplánujú urobiť prostredníctvom vlastníctva, ale prístupu. Podobne uvažujú už dnes niektoré automobilky, ktoré vidia budúcnosť v zdieľaní automobilov a nie v samotnom ich vlastníctve.

Pohon aeromobilu bude zabezpečovať 2,0-litrový preplňovaný štvorvalec boxer, ktorý bude priamo roztáčať vrtuľu. V cestnom režime bude generovať energiu pre dvojicu elektromotorov poháňajúcich predné kolesá.

Aeromobil bude dlhý 5,8 až 5,9 metra, pričom jeho parkovanie na bežných parkovacích miestach bude problematické. Na vzlietnutie bude potrebovať dráhu s dĺžkou minimálne 595 metrov. Z praktických aj bezpečnostných dôvodov je zrejme, že aeromobil bude môcť vzlietať a pristávať najmä na trávnatých a betónových letiskách a nie na ceste.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
15 debata chyba
Viac na túto tému: #Aeromobil #lietajúce auto