Prezident Andrej Kiska vo štvrtok vrátil parlamentu novelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Hlava štátu navrhovala, aby parlament pri opätovnom prerokovaní novelu zákona neprijal ako celok.
Národná rada SR krátko po polnoci zo štvrtku na piatok toto veto prelomila. Za opätovné schválenie návrhu hlasovalo 81 poslancov a proti bolo 45 zákonodarcov.
Prezident hovorí o protiústavnosti
Ako vo štvrtok informovala kancelária prezidenta, podľa zverejnených informácií boli hlavným impulzom pre vypracovanie a prijatie zákona problémy s výkupom pozemkov potrebných na výstavbu obchvatu Bratislavy.
Schválený zákon však podľa hlavy štátu predstavuje významný zásah do základného práva vlastniť majetok. Argumentáciu predkladateľa i praktické dôvody na schválenie zákona preto považuje za „nedostatočné a neobhájiteľné“.
„Je neprijateľné, aby sa manažérske chyby Národnej diaľničnej spoločnosti, respektíve Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky pri príprave a realizácii jedného konkrétneho projektu výstavby riešili takým legislatívnym spôsobom, ktorý nie je v súlade s ústavou. A navyše, nevyplynul z nevyhnutnosti vyvolanej náhlymi a nepredvídateľnými skutkovými a právnymi okolnosťami,“ upozornil Kiska.
Prezident je presvedčený, že schválený zákon umožňuje obmedziť vlastnícke právo spôsobom, ktorý nemožno kvalifikovať ako obmedzenie v nevyhnutnej miere. Myslí si tiež, že skrátené legislatívne konanie, v ktorom bol zákon prijatý, nebolo odôvodnené.
Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest patrí medzi deklarované politické a výdavkové priority každej vlády od vzniku samostatnej SR. „Postup predkladateľa, ktorý v máji tvrdí, že praktický problém súvisiaci s prípravou a realizáciou individuálnej stavby je nevyhnutné riešiť novelou zákona v skrátenom legislatívnom konaní, je preto nutné označiť za zneužitie tejto formy legislatívneho procesu,“ dodal Kiska.
Debatovala len opozícia
Do rozpravy k tomuto bodu programu sa vo štvrtok večer zapojili iba opoziční poslanci, pričom väčšinou zopakovali svoje výhrady z predošlého rokovania. Týkali sa najmä toho, že hlavou štátu vrátená novela podľa nich neoprávnene zasahuje do súkromného vlastníctva a preto pravdepodobne skončí na Ústavnom súde SR. Zástupcom opozície sa nepáčil ani rýchly postup pri opätovnom rokovaní o novele, keďže viacerí povedali, že nemali čas oboznámiť sa s rozhodnutím prezidenta. Od vrátenia prezidentom po opätovné prerokovanie totiž uplynulo len niekoľko hodín.
„Je to strašná hanba, čo sa v tomto parlamente deje. Tak ako to začalo pochybne porušovaním pravidiel, tak to aj pokračuje a tak to aj skončí,“ povedal Ondrej Dostál z klubu SaS. Pripomenul, že novela bola schválená bez riadneho pripomienkového konania a Ústavný súd už raz pôvodný zákon vyhlásil za protiústavný. „Poslanci majú o prezidentovom vete rozhodovať bez toho, aby si vôbec prečítali, čo prezident vyčíta tomuto zákonu a čo v ňom považuje za protiústavné,“ uviedol Dostál.
Eduard Heger z klubu OĽaNO-NOVA sa posťažoval, že argumenty opozície sa neprijímajú. „Právne a finančné problémy zostávajú. Nejde len o obchvat, ale o postupné deformovanie právneho systému,“ povedal Heger.
Ján Marosz z toho istého klubu znovu žiadal vyvodiť politickú zodpovednosť za situáciu s pozemkami pod obchvat. Anna Zemanová z SaS označila problémy s pozemkami za manažérske zlyhanie Národnej diaľničnej spoločnosti a rezortu dopravy.
Zákon zaviedol predbežnú držbu pozemkov
Parlament v utorok 16. mája schválil novelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Rozhodol o tom v skrátenom legislatívnom konaní hlasmi 87 poslancov, proti bolo 52 zákonodarcov a jeden sa zdržal. Vláda tým reagovala na situáciu pri príprave výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy, kde pre meškanie s výkupom pozemkov hrozí štátu vysoká pokuta od koncesionára projektu. Zostáva vykúpiť 0,5 percenta pozemkov, ktoré chce desiatka majiteľov predať za neprimeranú cenu, čo by znamenalo pre štát navyše výdavky za niekoľko desiatok miliónov eur. Za výkup pozemkov pod D4 a R7 už štát vyplatil vyše tristo miliónov eur.
Vyvlastňovaniu pozemkov pre diaľnice má podľa ministerstva dopravy a výstavby pomôcť zavedenie nového právneho inštitútu predbežnej držby, ktorý pred ukončením vyvlastňovacieho procesu umožní vykonávať vopred vymedzené a odstrániteľné práce v nevyhnutnom rozsahu. Novela zákona má nadobudnúť účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov. Opozícia kritizovala, že o novele sa rokovalo v skrátenom legislatívnom konaní, ako aj aj to, že umožňuje vykonávať práce na ešte nevyvlastnených pozemkoch. Poslanci strany Sloboda a Solidarita v stredu informovali, že pre spornú novelu zvažujú podanie podnetu na Ústavný súd SR, no zatiaľ počkajú, aký postoj zaujme prezident.