Podľa nich sa úroveň vzdelávania a informovania spotrebiteľov zo strany orgánov trhového dozoru, aj úroveň predajcov a poskytovateľov služieb, zvyšujú len veľmi pomaly.
Zástupcovia združenia upozornili na fakt, že aj napriek zlepšeniu situácie v podomovom predaji a najmä pri prezentačných akciách pre dôchodcov, je oblasť nebankových pôžičiek stále výrazným problémom na Slovensku a práve tri milióny exekúcií majú podľa nich pôvod práve tu. „Okrem dlhodobých klasických spotrebiteľských problémov v oblasti nákupu obuvi, textilu, elektroniky, ale aj telekomunikačných služieb, sa v poslednom období vyhrotili problémy v oblasti energií, predovšetkým v poplatkoch za dodávku elektriny,“ uviedli zástupcovia združenia.
Predstavitelia združenia zároveň poukázali aj na dvojakú kvalitu potravín predávaných v členských krajinách Európskej únie (EÚ). Podľa nich sa tejto problematike venuje partnerská organizácia Asociácia spotrebiteľov Slovenska, ktorá tému zloženia výrobkov predávaných v EÚ nastolila ešte v roku 2011. „Ako vtedy, tak aj dnes, je situácia zo strany výrobcov, resp. dodávateľov potravín aj orgánov EÚ zľahčovaná a spotrebitelia z krajín strednej a východnej Európy musia mať oprávnený pocit, že zostávajú občanmi EÚ a spotrebiteľmi druhej kategórie,“ uviedli zástupcovia ZSS. Podľa nich je preto možné konštatovať, že v tomto roku je spotrebiteľská kultúra nedostatočná a výsledkom sú často oprávnene nespokojní a znechutení spotrebitelia.
Združenie slovenských spotrebiteľov bolo založené vo februári 1990 ako prvá spotrebiteľská organizácia. Od roku 1991 bolo združenie korešpondujúcim a od roku 1994 je riadnym členom organizácie Spotrebitelia medzinárodne (CI).