RegioJet reaguje na IC vlaky. Na trati do Košíc končí

Cestujúcich na železničnej trati medzi Bratislavou a Košicami čakajú ďalšie zmeny. Súkromný dopravca RegioJet končí prevádzku svojich žltých vlakov. Od februára tak medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami budú jazdiť už len štátne vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

03.01.2017 11:59 , aktualizované: 20:00
debata (253)
Za hlavnú príčinu odchodu z hlavnej trate súkromník považuje obnovenie prevádzky štátnych InterCity (IC) vlakov a pokračujúcu bezplatnú dopravu pre študentov a dôchodcov v dotovaných vlakoch.

"Po politickom rozhodnutí opäť zaviesť IC vlaky ZSSK žiaľ nie je na trhu kvôli cestovnému zadarmo v dotovaných rýchlikoch dostatok platiacich cestujúcich na to, aby sa vedeli komerčné nedotované vlaky vo vnútroštátnej doprave na Slovensku uživiť,“ uvádza v tlačovom vyhlásení RegioJet.

Ministerstvo dopravy chce so súkromníkom ešte rokovať. "Ministerstvo vníma medializované informácie spoločnosti RegioJet k avizovanému zrušeniu vlakov na linke Bratislava – Košice a je pripravené na prípadné rokovanie, nakoľko je možné dospieť aj k iným riešeniam, než sú vopred prezentované prostredníctvom médií. Krok RegioJetu považujeme za tlak na zrušenie bezplatnej prepravy a sociálnych zliav, ministerstvo dopravy však tento benefit pre študentov a dôchodcov v najbližšom období určite nebude rušiť,“ informuje odbor komunikácie ministerstva.

V súčasnosti na trati medzi Bratislavou a Košicami jazdia štátne dotované rýchliky, v ktorých platí bezplatná preprava pre študentov a dôchodcov. V decembri minulého roku štát obnovil IC vlaky, ktoré začiatkom roka 2016 zrušil. Ide o komerčný projekt štátneho dopravcu, ktorý nemôže byť dotovaný zo štátneho rozpočtu a neplatí v ňom bezplatná doprava pre vybrané skupiny cestujúcich. V minulosti však štát nedokázal zmazať stratu IC vlakov, ktorá sa pohybovala na úrovni 1,2 milióna eur.

RegioJet tiež prevádzkuje nedotované spojenia, kde študenti a dôchodcovia cestovať zadarmo nemôžu. Štátny dopravca ZSSK tvrdí, že obnovené IC vlaky nevytvorili pre žlté vlaky priamu konkurenciu. "IC vlaky medzi Bratislavou a Košicami boli od začiatku nastavené na poskytnutie najrýchlejšieho vlakového spojenia západu s východom, a nie na boj s konkurenciou. Nešli sme do priameho súboja ani cenou, ani časmi odchodov z východových staníc,“ zareagoval v utorok Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. IC vlaky zvládnu trasu medzi Bratislavou a Košicami za 4 hodiny a 42 minút, no zastavujú len v šiestich staniciach.

Po januárovom skončení prevádzky IC vlakov však RegioJet napriek sľubom nenahradil chýbajúcu kapacitu. Do svojich vlakov chcel namiesto šiestich vozňov radiť až 13 vozňov. Železnice Slovenskej republiky mu to však kvôli dĺžke nástupišťa na hlavnej stanici v Bratislave neumožnili. Nakoniec zvýšil počet vozňov na 10, no aj napriek tomu sú jeho vlaky v špičke vypredané aj týždeň dopredu.

Návrat IC vlakov znamenal zvýšenie celkovej prepravnej kapacity. ZSSK však v záujme dosiahnutia čo najlepšieho hospodárskeho výsledku radí do každého IC vlaku len štyri vozne, ku ktorým sa pridáva reštauračný vozeň. V čase špičky však kapacitu posilňuje ďalšími vozňami. Odchod RegioJetu bude znamenať opätovné zníženie kapacity, na ktorú bude musieť ZSSK reagovať. V utorok štátny dopravca tvrdil, že oficiálnu informáciu o konci prevádzky súkromných žltých vlakov nedostal. "V prípade zmien je ZSSK pripravená okamžite reagovať na vzniknutú situáciu tak, aby neutrpela kvalita cestovania z ktorejkoľvek stanice. Pripravíme koncept nastavenia diaľkových vlakov, dopravnú cestu, vozňové kapacity, obehy súprav a služby s cieľom v maximálnej možnej miere vyhovieť požiadavkám našich zákazníkov. O prípadnom novom nastavení budeme informovať v najbližších dňoch a týždňoch,“ povedal Karol Martinček, člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK. RegioJet v súčasnosti denne prevádzkuje tri páry vlakov. Štátna ZSSK vypraví každý deň len dva páry IC vlakov.

RegioJet začal voziť cestujúcich na hlavnej železničnej trati v decembri 2014 za cenu 9 eur. Došlo tak k rozpútaniu cenovej vojny, pretože štátne IC vlaky zlacneli z 20 až 24 eur na 12,90 eura. Súkromník začal výraznejšie zdražovať práve po skončení prevádzky IC vlakov, ktoré tvorili jeho hlavnú konkurenciu. Kto chce cestovať skoro ráno žltými vlakmi, zaplatí za lístok 12,10 eura. V špičkách ceny prekračujú hranicu 20 eur. RegioJet sa vyhrážal odchodom z trate medzi Bratislavou a Košicami aj koncom roka 2015. Pre následné zrušenie prevádzky IC vlakov však k tomu nedošlo.

Vývoj konkurencie na trati Bratislava – Košice

  • 1993 – po prvýkrát sa objavuje označenie IC vlak
  • 2012 – IC vlaky sa stávajú nedotovaným komerčným projektom štátneho dopravcu
  • 2014 – na trať Bratislava – Košice vstupuje súkromný dopravca RegioJet
  • 2014 – zavedenie bezplatného cestovania pre študentov a dôchodcov v dotovaných vlakoch
  • 2015 – RegioJet tvrdí, že z trate Bratislava – Košice odchádza
  • január 2016 – štát ukončuje prevádzku stratových IC vlakov, RegioJet ostáva
  • december 2016 – ZSSK obnovuje IC vlaky
  • január 2017 – RegioJet opäť tvrdí, že od 31. januára odchádza z trate Bratislava – Košice

© Autorské práva vyhradené

253 debata chyba
Viac na túto tému: #RegioJet