Vodná doprava upadá. Štát chystá obrat

Výkon vodnej dopravy na Slovensku v posledných rokoch klesá. Ministerstvo dopravy však pripravuje zmenu. Štát chce zlepšiť využitie toku Dunaja, ktorý preteká juhozápadnou časťou krajiny, a celkový rozvoj vodnej dopravy na Slovensku. Z eurofondov bude ministerstvo dopravy investovať milióny. Obnovy sa dočkajú aj plavebné komory Vodného diela v Gabčíkove.

14.11.2016 13:00
Gabčíkovo, vodné dielo gabčíkovo, plavebné komory, Foto: ,
Modernizácia plavebných komôr v Gabčíkove bude prebiehať počas nepretržitej prevádzky a má byť hotová do konca roka 2020.
debata (12)

Nákladná vodná doprava v súčasnosti na Slovensku prebieha len po rieke Dunaj. Podľa ministerstva dopravy ide o medzinárodnú rieku transkontinen­tálneho významu. Napriek tomu objem prepravovaného tovaru a osôb je nízky.

V roku 2015 na Slovensku všetky lode podľa Štatistického úradu previezli 5,721 milióna ton tovarov. Z toho viac ako 4 milióny bol tranzit. Na porovnanie, po železnici sa v minulom roku previezlo 47,358 milióna ton tovaru a po cestách až 147,275 milióna ton. Menej tovaru sa prepravilo len prostredníctvom leteckej dopravy, kde lietadlá v roku 2015 previezli 24¤106 ton tovaru.

„Vodná doprava sa po prvý raz dostala medzi priority financované z fondov EÚ. Realizáciou projektov financovaných v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a v rámci Nástroja na prepojenie Európy sa zabezpečí rozvoj a modernizácia dunajských prístavov a zlepší splavnosť Dunaja. V rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra je pre projekty na rozvoj, modernizáciu a rekonštrukciu infraštruktúry vodnej cesty Dunaj a modernizáciu a rozvoj infraštruktúry verejného prístavu v Bratislave vyčlenených 137 miliónov eur (zdroje EÚ + štátny rozpočet, pozn. red.),“ informovalo oddelenie pre komunikáciu ministerstva dopravy.

V roku 2014 cez naše územie lode previezli 7,01 milióna ton tovaru. Podľa dostupných štatistík sa najviac tovaru previezlo po Dunaji v roku 2010, keď na všetkých lodiach sa preplavilo 10,103 milióna ton tovaru.

Slovenské plavidlá však celkovo v roku 2015 previezli po Dunaji 1,683 milióna ton tovaru. Najväčší objem podľa Štatistického úradu dosiahli taktiež v roku 2010, keď na lodiach plaviacich sa pod slovenskými vlajkami previezli 3,109 milióna ton.

Gabčíkovo opravia

Preprava osôb vo svojom objeme na všetkých slovenských riekach dosiahla vrchol už v roku 2004, keď ju použilo 192,8-tisíca ľudí. V minulom roku počet prepravených osôb klesol na 132,2-tisíca cestujúcich.

Kým vnútroštátna preprava sa drží na pomerne stabilných číslach, v poslednej dekáde výrazne klesla medzinárodná preprava. Kým v roku 2004 naše toky zaznamenali 103,3-tisíca medzinárodne prepravených osôb, v minulom roku ich bolo už len 37,4-tisíca.

Kým k zvýšeniu počtu prepravovaných osôb po riekach môže prispieť rekonštrukcia prístavov, k vyšším výkonom v oblasti prepravy tovaru prispeje rekonštrukcia plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo. Ministerstvo dopravy na tento projekt získalo 122,9 milióna eur z Nástroja na prepájanie Európy (CEF).

Celý projekt modernizácie plavebných komôr bude stáť 144,7 milióna eur, z čoho Slovensko zo štátneho rozpočtu použije na spolufinancovanie 21,7 milióna eur. "Som presvedčený, že pôjde o zmysluplné využitie peňazí, vďaka ktorým bude plavba lodí na tejto medzinárodnej trase plynulejšia a bez zdržaní.

Modernizácia plavebných komôr bude znamenať odstránenie trvalej prekážky a zabezpečia sa viac ako štandardné prevádzkové parametre plavebných komôr so zaručenou bezpečnosťou a trvalou spoľahlivosťou pri ich paralelnom využívaní," povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Nová vodná cesta aj na Váhu

Začiatok prác je naplánovaný na polovicu budúceho roka. Modernizácia bude prebiehať počas nepretržitej prevádzky. Obe plavebné komory majú byť zmodernizované do konca roka 2020. V súčasnosti ešte pred začiatkom stavebných prác sa pripravuje štúdia realizovateľnosti, ktorá zadefinuje nutné práce v rámci modernizácie.

Podľa slov ministra Érseka sa Slovensko bude uchádzať o financie aj na ďalšie projekty vodnej prepravy. Výsledkom bude zlepšenie splavnosti Dunaja a modernizácia plavebnej dráhy v Hrušovskej nádrži. Štát týmto spôsobom napĺňa ciele, ktoré si zadefinoval v Strategickom pláne rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020, ktorý spracovalo ministerstvo dopravy.

Podľa dokumentu štát chce dobudovať vodnú cestu na Váhu. „Navrhované opatrenia počítajú s vybudovaním dvoch nových vodných diel (Kolárovo a Sereď-Hlohovec) a dobudovaním jedného vodného diela (Selice),“ uvádza sa v strategickom plá­ne.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Vodná elektráreň Gabčíkovo #lodná doprava