Šetrenie na diaľniciach až o niekoľko rokov

Štát chce pri výstavbe diaľnic šetriť posudzovaním tendrov z hľadiska hodnoty, ktorú štát za peniaze dostane. Doteraz najlepšiu cenu vygenerovala súťaž a štát ju spravidla akceptoval. Zmena však tak skoro nenastane.

, 09.08.2016 10:00
debata

Ministerstvo dopravy chce s dohliadaním na verejné obstarávanie v prípade diaľničných stavieb začať až o niekoľko rokov. Konkrétne by malo ísť o úseky diaľnic a rýchlostných ciest, na ktorých výstavbu v súčasnosti nie sú peniaze. Aktuálne prebiehajúcich tendrov sa princíp Hodnoty za peniaze nedotkne.

V súčasnosti prebiehajú tendre na tri diaľničné úseky. V tomto roku by sa podľa šéfa diaľničiarov Róberta Auxta (Sieť) mal začať stavať juhozápadný obchvat Prešova D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Okrem toho prebiehajú súťaže na zhotoviteľov na úseky D1 Budimír – Bidovce (obchvat Košíc) a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec (obchvat Čadce).

Štát však v súčasnosti nechce investície do výstavby úsekov diaľnic a rýchlostných ciest posudzovať ani v ďalších prípadoch pokročilej prípravy. Z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra 2014 – 2020 štát postaví ešte úsek rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, ktorý je podľa údajov zverejnených na internetovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v procese stavebného konania. Súťaž naň chcú diaľničiari vyhlásiť ešte v tomto roku.

zväčšiť
diaľničná mapa Slovenska, diaľnice, Slovensko, D1, D2, D3, D4, R2, R7, R3, R4, R8, R1, R5, R6

Podľa predbežnej Revízie výdavkov na dopravu však Hodnota za peniaze neovplyvní ani úseky rýchlostných ciest R2 Kriváň – Lovinobaňa a R4 Prešov, severný obchvat. Oba úseky sú v procese stavebného konania. „Komplexným hodnotením prejdú všetky projekty s výnimkou tých v pokročilom štádiu prípravy, na ktorých bolo začaté verejné obstarávanie alebo ich majetkovo-právne vysporiadanie je v pokročilom štádiu, a to v hodnote 2,1 miliardy eur,“ uvádza sa v dokumente Revízia výdavkov na dopravu, ktorú vypracovalo ministerstvo dopravy, ministerstvo financií a Inštitút finančnej politiky.

V budúcnosti však štát chce posúdiť z hľadiska Hodnoty za peniaze diaľničné projekty v celkovej hodnote 6,5 miliardy eur. Celkovo revíziou prejde 23 úsekov. K realizácií mnohých však v najbližších rokoch pravdepodobne nedôjde. Ide o úseky diaľnic a rýchlostných ciest, na ktoré v súčasnosti nie sú finančné prostriedky. Ministerstvo dopravy bude musieť hľadať dodatočné zdroje na ich realizáciu.

Najkritickejším úsekom, ktorý prejde revíziou, bude D1 Turany – Hubová. Štvorprúdovka bude pravdepodobne poslednou časťou diaľničného spojenia medzi Bratislavou a Košicami. Predtým však štát bude musieť určiť jeho definitívne trasovanie. Pôvodne mala diaľnica viesť údolným variantom cez tunely Rojkov a Havran. Zosuv pôdy pri Šútove však stavbu zastavil a úsek vypadol z eurofondových operačných programov.

Výstavbe musí predchádzať ešte projektovanie novej trasy, ktoré zaberie niekoľko rokov. Revízia výdavkov na dopravu počíta s celkovými nákladmi na daný úsek vo výške 738 miliónov eur. Je pravdepodobné, že dostatok financií na daný úsek bude štát musieť nájsť vo svojom rozpočte, prípadne pristúpiť k realizácii projektu zo súkromného kapitálu formou PPP projektu.

„PPP projekt prichádza do úvahy v prípade D1 Turany – Hubová, kde je veľmi zložité geologické prostredie. Inžinierske riešenia, ktoré navyše ponúkajú medzinárodné konzorciá, sú omnoho lepšie ako tie, ktoré nám ponúka lokálny trh. Medzinárodné konzorciá nám teda môžu vedieť postaviť diaľnice za lepších podmienok, ako by sme to dokázali žltým (naprojektuj a stavaj – pozn. red. ) alebo červeným FIDIC-om (zmluva na dodávku stavebných prác a technológie bez projektovej dokumentácie – pozn. red.), ako to štandardne robí NDS,“ povedal v rozhovore pre Pravdu Auxt.

Projekt Hodnota za peniaze sa má dotknúť aj prvej etapy rozširovania diaľnice D1 na plnohodnotnú trojprúdovú diaľnicu medzi Bratislavou a Sencom, ktorá by mala stáť 109 miliónov eur. Na diaľnici D3 revíziou prejdú dva úseky, konkrétne D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica.

Zvyšných 19 úsekov, ktorých výsledná hodnota má byť ovplyvnená posúdením z hľadiska hodnoty za peniaze, sa nachádza na rýchlostných cestách, na ktoré štát v súčasnosti nemá peniaze.

Medzi najdôležitejšie úseky s najvyššou prioritou patrí spojenie Banskej Bystrice popod Donovaly s Ružomberkom. Štát môže na výstavbu všetkých chýbajúcich častí na danom úseku vynaložiť až 1,8 miliardy eur. Medzi danými projektmi sa nachádza aj tunel popod Sorošku na úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou alebo výstavba rýchlostnej cesty R3 v smere od Ružomberka k poľským hraniciam.

Revízia výdavkov na dopravu sa zaoberá všetkými výdavkami ministerstva dopravy, ktoré ročne predstavujú 2,3 percenta HDP. Na dopravu ide každý rok približne 1,9 miliardy eur. V rokoch 2017 až 2020 by ministerstvo dopravy malo podľa analýzy Hodnota za peniaze len na prevádzke ušetriť 468 miliónov eur. Práve táto suma môže byť použitá na výstavbu chýbajúcich diaľničných úsekov. Analýza počíta aj s revidovaním hospodárenia Železníc Slovenskej republiky, Železničnej spoločnosti Slovensko, Národnej diaľničnej spoločnosti a Slovenskej správy ciest.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #šetrenie #diaľnice #tender
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy