V Európe koncern rozbehol zvolávaciu akciou pre dvojlitrové naftové motory plniace emisnú normu Euro 5, pričom opravy pozostávajú zo softvérovej úpravy pohonnej jednotky. Emisný škandál sa celosvetovo týka 11 miliónov automobilov so štvorvalcovým naftovým motorom EA 189. Dotknuté sú agregáty s objemami 2,0, 1,6 a 1,2 litra.
Po vypuknutí škandálu sa najväčším výrobcom automobilov na svete opätovne stala Toyota, ktorá predbehla kraľujúci VW. V prvom polroku 2016 sa však nemecký koncern znova dostal na čelo. S nárastom odbytu o 1,5 percenta dosiahol 5,12 milióna predaných vozidiel. Japonská Toyota v tom istom čase poklesla o 0,6 percenta a polročný odbyt sa zastavil na čísle 4,99 milióna automobilov. Čistý zisk nemeckej automobilky sa však v prvom polroku 2016 medziročne prepadol o 37 percent na 3,6 miliardy eur.
Nemecká prokuratúra začala v júli konanie, ktorého výsledkom môže byť uloženie pokuty automobilke VW. Dôvodom má byť práve falšovanie výsledkov emisných testov. Pokuta má odňať Volkswagenu ekonomickú výhodu, ktorú získal nepravdivými údajmi o množstve emisií, ktoré produkovali jeho automobily.
Prvou spolkovou krajinou v Nemecku, ktorá samostatne chce žalovať VW, je Bavorsko. Dôvodom sú straty, ktoré utrpel bavorský penzijný fond kvôli poklesom hodnoty akcií koncernu. Podľa bavorského ministra financií bude spolková krajina požadovať maximálne 700-tisíc eur. Bavorsko malo v počas minuloročného septembra v penzijnom fonde približne 58-tisíc prioritných akcií spoločnosti VW. Ich hodnota sa však po prevalení škandálu prepadla až o 40 percent.
Pokutu VW uložila aj Južná Kórea, ktorá pozastavila predaj väčšiny modelov nemeckého výrobcu. VW navyše musí zaplatiť 17,8 miliardy wonov (14,3 milióna eur). Dôvodom má byť údajné falšovanie dokumentov o emisiách a úrovni hluku. Južná Kórea už automobilke v novembri 2015 uložila pokutu vo výške 14,1 miliardy wonov (11,4 milióna eur).
Oveľa vyššia pokuta však automobilke hrozí v USA. Jej uloženie však úrady odkladajú až na rok 2019. Dovtedy musí VW predstaviť americkej agentúre na ochranu životného prostredia (EPA) uspokojivé riešenie emisnej kauzy. Už teraz je však jasné, že VW musí vykúpiť alebo opraviť 85 percent zo 482-tisíc automobilov nachádzajúcich sa v USA.
Ak VW neopraví alebo nevykúpi takmer 410-tisíc dotknutých automobilov, USA mu udelia pokutu vo výške 85 miliónov amerických dolárov za každé nedodržané percento automobilov. Okrem toho výrobca bude nútený zaplatiť za každý percentuálny bod kalifornským úradom ďalších 13,5 milióna dolárov.
V prípade výkupu automobilov bude výrobca musieť zabezpečiť ich ekologickú likvidáciu. VW nebude môcť funkčné automobily vyviezť do krajín s menej prísnymi emisnými reguláciami. Americkí vodiči však nie sú povinní dať si autá opraviť alebo ich spätne odpredať. Dovtedy, kým bude známe konečné riešenie kauzy, môžu autá produkujúce 40-násobne vyššie množstvo oxidov dusíka beztrestne aj naďalej používať.
Navyše na amerických cestách ostane aj po opravách a výkupe stále 15 percent áut so softvérom, ktorý umožňoval plnenie emisných noriem. Celkový počet takýchto vozidiel však môže prekročiť počet 72-tisíc kusov v prípade, že americkí zákazníci sa rozhodnú svoje autá neopraviť, resp. nepredať.
Americkí majitelia na rozdiel od európskych motoristov dostanú do VW odškodné vo výške od 5 100 do 10-tisíc dolárov. Podľa nového šéfa nemeckého koncernu Matthiasa Müllera výrobca k odškodňovaniu v Európe nepristúpi. Vzhľadom na odlišné právne podmienky by odškodnenie na starom kontinente bolo neprimerané, a navyše príliš nákladné. VW si zatiaľ na riešenie emisnej kauzy odložil 16,2 miliardy eur. Na Slovensku sa škandál týka starších naftových vozidiel značiek VW, Škoda, Audi a Seat.