Žalobu inicioval dôchodkový fond Boston Retirement System, uviedla advokátska kancelária Labaton Sucharow LLP. Ďalšiu žalobu na Volkswagen v utorok podala skupina investorov v Nemecku.
Žaloba tvrdí, že „nepravdivé a zavádzajúce vyhlásenia“ Volkswagenu viedli k tomu, že sa jeho dlhopisy predávali za umelo vysoké ceny. Tie potom v dôsledku vypuknutia emisného škandálu klesli, čo spôsobilo držiteľom dlhopisov straty. Žaloba požaduje odškodné pre investorov, ktorí nakúpili dlhopisy Volkswagenu v období od 23. mája 2014 do 22. septembra 2015, napísala agentúra Reuters.
„V rovnakej dobe, keď Volkswagen podvádzal amerických investorov a regulátorov systémom pre manipulácie s emisiami, získaval na dlhopisových trhoch v Spojených štátoch miliardy dolárov,“ uviedol Thomas A. Dubbs zo spoločnosti Labaton Sucharow.
V Nemecku podala jednu z dvoch žalôb za inštitucionálnych investorov do akcií Volkswagenu právnická firma Quinn Emanuel. Celkovo môžu tieto žaloby ísť do miliárd eur, uviedla firma Bentham Europe s tým, že podrobnejšie informácie dodá po podaní druhej žaloby. Podľa nej tieto žaloby svedčia o tom, že vedenie Volkswagenu musí okamžite začať rokovať s akcionármi o vyriešenie sporov, aby sa firma mohla zamerať na opätovné získanie podielu na trhu.
Obe žaloby akcionárov súvisia s ťažkým prepadom akcií Volkswagenu počas týždňa od 21. septembra, keď sa Volkswagen priznal k manipuláciám s emisiami. Žaloby zahŕňajú prierez investorskou základňou spoločnosti a zastupujú štátne investičné fondy, medzinárodné investičné spoločnosti i veľké penzijné fondy investujúce na globálnej scéne, uviedla Bentham Europe.
Americké ministerstvo spravodlivosti začiatkom tohto roka podalo na Volkswagen kvôli manipuláciám s testami emisií civilnú žalobu. Tá by automobilku mohla podľa skorších informácií agentúry Reuters teoreticky vyjsť až na 46 miliárd dolárov. Automobilka v USA kvôli škandálu čelí aj ďalším žalobám, napríklad zo strany spotrebiteľov, akcionárov alebo predajcov.
Volkswagen vlani kvôli nákladom spojeným s emisným škandálom mal stratu 1,6 miliardy eur, čo bola najvyššia celoročné strata v jeho histórii. Automobilka si na riešenie škandálu dala bokom približne 16 miliárd eur.