Brusel navrhol prísnejšie testy automobilových emisií

Testovanie spotreby paliva a emisií oxidu uhličitého osobných áut by v Európskej únii od jesene budúceho roka malo byť prísnejšie.

15.06.2016 17:30
debata (5)

Vyplýva to z návrhov, ktoré v stredu predstavili regulátori. Ide o ďalšiu časť únijnej odpovede na škandál v najväčšej európskej automobilke Volkswagen, ktorý sa týka práve manipulácie s meraním emisií.

Podľa návrhov, o ktorých v stredu informovala Európska komisia, by sa prísnejšie testy od septembra 2017 vzťahovali na nové osobné autá. O rok neskôr by boli povinné pre všetky vozidlá.

„Je to zásadný krok k obnoveniu dôveryhodnosti,“ uviedol vo vyhlásení európsky komisár pre ochranu klímy a energetiku Miguel Arias Cañete. Návrhy ešte musí schváliť Európsky parlament a členské štáty EÚ.

Koncom tohtoročného alebo začiatkom budúceho roka by Európska komisia mala prehodnotiť normy pre emisie CO2 a spotrebu pohonných hmôt pre obdobie po roku 2020. Vďaka novému spôsobu testovania by regulátori mohli dodržiavanie týchto noriem lepšie ustrážiť, uviedla agentúra Reuters.

Automobilové emisie sa dostali do centra pozornosti, keď nemecký koncern Volkswagen vlani v septembri priznal, že do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete inštaloval softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií oxidov dusíka.

Aféra s meraním emisií poukázala na rozpory vo výsledkoch laboratórnych testov a testov v reálnej prevádzke. Na tento rozdiel sa zameriava iný únijný zákon, ktorý však cieli na emisie oxidov dusíka pri automobiloch s naftovým motorom.

Údaje o spotrebe sú jedným z hlavných kritérií pri nákupe vozidla. Podľa organizácií na ochranu spotrebiteľa ale dáta poskytovaná samotnými výrobcami nie sú spoľahlivé.

K metódam, ktoré znižujú emisie oxidu uhličitého, patrí podľa expertov napríklad vypínanie klimatizácie či zlepšovanie aerodynamiky vozidiel odstránením zrkadiel. To sú triky, ktorými je možné dosiahnuť nižšiu spotrebu paliva.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #emisie