Pellegrini: eGovernment musí byť priateľskejší k používateľovi

Mnohé komponenty eGovernmentu, hoci fungujú, si vyžadujú optimalizáciu. Vyhlásil to v rámci konferencie Jarná ITAPA 2016 podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini. Podľa neho by sa mali stať prístupnejšie pre používateľov, tzv. user friendly.

09.06.2016 12:43
debata (8)

Od roku 2007 sa urobil podľa vicepremiéra veľký kus práce, vybudovali sa referenčné registre, kľúčové komponenty eGovernmentu a zároveň začali fungovať aj prvé elektronické služby. „Mnohé z nich fungujú veľmi dobre, ale častokrát ukryté a nejako tak v pozadí. Občan častokrát nielen ich nevidí, ale má pocit, že štát na neho zabudol,“ zhodnotil Pellegrini.

Konkrétnym príkladom, kedy služby fungujú, avšak nie úplne tak, ako by mali, je podľa neho dohodnutie termínu na dopravnom inšpektoráte. „Super nápad, super služba, ušetrí vám to čas,“ poznamenal podpredseda vlády. Problém však vidí v zbytočných krokoch navyše, v ktorých sa užívatelia môžu stratiť.

Od 1. júna tohto roka funguje nový Úrad podpredsedu Vlády SR pre investície a informatizáciu. „Čiže vláda splnila jednu z požiadaviek odbornej verejnosti a komunity, ktorá pred voľbami poukazovala na nedostatky v oblasti informatizácie spôsobované aj nedostatočnou koordináciou,“ povedal Pellegrini. Upozornil, že novovzniknutý úrad nevyrieši všetky problémy „mávnutím čarovného prútika“, preto požiadal o pochopenie a určitý čas. „Sme pripravení s odbornou verejnosťou nastaviť procesy tak, aby sa aktuálna situácia zlepšila,“ ubezpečil.

Po audite činností bude nevyhnutné identifikovať ciele a oblasti pre budúcnosť. „Nesmieme dookola elektronizovať starý svet, čo je často náš problém. Elektronizujeme procesy, ktoré tu fungujú 25 rokov, a prispôsobujeme IT riešenia starým vyhláškam, zákonom, zvyklostiam, čo tiež nemôže fungovať,“ vysvetlil podpredseda vlády pre informatizáciu.

Pellegrini chce pri schvaľovaní IT projektov, ktoré sú financované z európskych peňazí alebo z peňazí štátneho rozpočtu, aby sa vždy prihliadalo na to, aký prínos pre občana projekt bude mať. „Som veľmi rád, že spolu s ministrom financií tvoríme dosť dobrý tandem, kedy chceme postupovať spojene, v tej forme, že pokiaľ ministerstvo nezdôvodní na čo potrebuje projekt, a my nedáme súhlasné stanovisko, minister financií neuvoľní peniaze na nákup hardvérov, softvérov,“ vysvetlil Pellegrini.

Podpredseda vlády pripustil, že niektoré organizácie bude trestať. „Keď to inak nepôjde, tak to bude musieť ísť cez krátenie rozpočtu. Pretože v tejto krajine nikto necíti zodpovednosť za to, v akom stave je informatizácia. Presne budeme identifikovať, ktoré ministerstvo zlyhalo a jednoducho budú krátené peniaze. Úradníci sa cítia veľmi bezpečne, za neodvedenú prácu sa nič nedeje,“ doplnil Pellegrini. Pri riadení informatizácie na Slovensku sa chce podpredseda vlády zamerať na transparentnosť a väčšiu komunikáciu s odbornou verejnosťou.

ITAPA je od roku 2002 značkou, ktorá zastrešuje všetko, čo súvisí s informatizáciou spoločnosti a eGovernmentom. Podľa organizátorov sa snaží spájať ľudí z verejného a privátneho sektora do konštruktívneho dialógu, z ktorého by mali vyjsť konkrétne riešenia.

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #eGovernment #Peter Pellegrini