Zasahoval Facebook do obsahu spravodajstva?

Editori Facebooku vraj pravidelne zasahovali do spravodajských trendov, ktoré sa užívateľom zobrazovali. Podľa nemenovaného bývalého zamestnanca spravodajskej sekcie Facebooku vyraďovali najmä konzervatívne témy a do rebríčka popularity presadzovali nimi preferované správy.

18.05.2016 07:00
debata (5)

Šéf spoločnosti Mark Zuckerberg následne na svojom facebookovom profile oznámil, že dá tieto obvinenia dôkladne prešetriť.

Facebook má viac ako miliardu aktívnych užívateľov a veľká časť z nich sa tejto stránke okrem komunikácie s priateľmi a známymi osobnosťami venuje aj sledovaniu nových správ. Podľa britského denníka The Guardian je tak Facebook najväčším distribútorom spravodajstva na svete a môže výrazne formovať politické názory ľudí. Podľa prieskumu organizácie Knight Foundation ľudia trávia na Facebooku, Messengeri a Instagrame priemerne 50 minút denne a 70 percent z nich tam chodí čítať správy.

Obvinenia o cenzúrovaní, respektíve ovplyvňovaní spravodajských trendov zverejnil technologický spravodajský web Gizmodo. Táto správa následne na internete vyvolala rozsiahle pobúrenie užívateľov, ktorí Facebook obviňovali z podvodu. Facebook totiž užívateľom tvrdí, že jeho výber tém je založený výlučne na neosobných algoritmoch a odráža ich obľúbenosť medzi užívateľmi. Po zverejnení správy o manipulácii s výberom spravodajských článkov začal praktiky firmy pri výbere správ vyšetrovať výbor amerického Senátu pre obchod, vedu a dopravu.

Zuckerberg podľa agentúry Reuters uviedol, že jeho firma zatiaľ „nenašla žiadny dôkaz o pravdivosti tejto správy“. Dodal však, že Facebook bude vec ďalej vyšetrovať. „Ak nájdeme čokoľvek, čo je v rozpore s našimi princípmi, máte môj sľub, že urobíme kroky k náprave,“ povedal Zuckerberg. „Berieme tú správu veľmi vážne a dôkladne to vyšetrujeme,“ povedal.

Denník The Guardian však medzitým zverejnil interné predpisy Facebooku, ktoré potvrdzujú, že malý tím firemných editorov, takzvaných kurátorov, pri výbere správ skutočne postupuje ako tradičné mediálne organizácie – to znamená, že zasahuje do spravodajstva v každej jeho fáze. Facebook začal umelo vkladať do trendov témy, ktoré boli podľa jeho editorov dôležité, ale podľa užívateľov nie, už v roku 2014, teda krátko po spustení tejto sekcie. Reagoval tým na kritiku, že dostatočne spravodajsky nepokrýva nepokoje v americkom Fergusone po zabití černošského mladíka belošským policajtom a aktivity vtedy vznikajúcej organizácie Black Lives Matter.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #facebook