Diaľnice: Turiec pred Donovalmi

, 04.04.2016 09:00

Obyvatelia Turca roky čakajú na výstavbu rýchlostnej cesty R3. Nová vláda si zaradila rozvoj aj tejto cesty do svojich priorít.

Minulý týždeň v Martine predstavitelia obchodných priemyselných komôr z krajín visegrádskej štvorky podpísali memorandum, ktoré žiada, aby sa výstavba R3 dostala aj do programového vyhlásenia vlády. Na svoje dokončenie čakajú však aj diaľnice D1 a D3. Rovnako tak banskobystrický región chce prepojenie rýchlostnej cesty R1 s diaľnicou D1 popod Donovaly do Ružomberka.

Je otázne, či prioritne stavať severojužné prepojenie prostredníctvom rýchlostnej cesty R1 alebo R3. Obe stavby sú porovnateľne dlhé. Kým z Banskej Bystrice do Ružomberka popod Donovaly treba postaviť približne 55 kilometrov R1, spojenie Martina so Žiarom nad Hronom vyžaduje 59,5 kilometra. V prospech R3 hrá vyššia intenzita dopravy a menej náročný terén.

Rýchlostná cesta R3 sa má podľa plánov začínať pri meste Trstená a po takmer 187 kilometroch skončí na maďarskom hraničnom priechode Šahy – Parassapusztana. Obyvatelia Banskej Bystrice však tiež naliehajú na vládu.

Obe rýchlostné cesty sú súčasťou multimodálnych koridorov označovaných ako TEN-T. R1 zo Zvolena cez Banskú Bystricu až do Ružomberka však nepatrí k základu TEN-T koridoru, ale do súhrnnej siete. To znamená, že z hľadiska tranzitnej dopravy má väčší význam práve rýchlostná cesta R3 z Martina po Žiar nad Hronom. Navyše rozvoj R1 sa nenachádza aktuálne v prioritách vlády.

„Želáme si, aby sa aspoň začal stavať prvý úsek medzi Martinom a Rakovom. A potom z Rakova na Mošovce a Turčianske Teplice,“ povedal Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline. Zároveň dodal, že rýchlostná cesta by umožnila vyhnúť sa panelovej ceste prvej triedy I/65, ktorá je jedným z najzničenejších úsekov na Slovensku a vyslúžila si prezývku tankodróm Daná cesta sa však už čoskoro dočká rekonštrukcie. V minulom roku bývalá vláda odštartovala rekonštrukciu 170 kilometrov ciest prvej triedy, medzi ktorými je zahrnutý aj panelový úsek južne od Martina.

V súčasnosti z plánovaných 186,981 kilometra rýchlostnej cesty R3 nie je plnom profile v prevádzke ani jeden úsek. Vodiči môžu využívať len 17,5 kilometra cesty v polovičnom profile. Ide o úseky Horná Štubňa, juh – Horná Štubňa, sever, Oravský Podzámok – Sedliacka Dubová a Tvrdošín – Trstená, sever.

Na strednom Slovensku sa v súčasnosti nachádza len rýchlostná cesta R1, ktorá sa začína v Trnave, križuje sa s diaľnicou D1 a pokračuje do Banskej Bystrice. Okrem toho vodiči môžu východne od Zvolena používať časť rýchlostnej R2 v úseku Pstruša – Kriváň a na rovnakej ceste existuje aj obchvat Žiaru nad Hronom.

Po výstavbe rýchlostnej cesty R3 by štát štvorprúdovkou spojil mestá Martin a Žiar nad Hronom. V tomto prípade však bude nutné prekonať aj náročný úsek pri Kremnici, kde sa počíta s výstavbou 1¤030 metrov dlhého tunela Čertov vrch. Na druhej strane prepojenie Ružomberka s Banskou Bystricou si vyžiada výstavbu až dvoch tunelov s celkovou dĺžkou 4¤774 metrov.

Ak by rýchlostná R3 dostala prednosť pred R1, nepotešilo by to mnohých vodičov jazdiacich medzi východnou a západnou časťou Slovenska. Dobudovanie R1 by vytvorilo lepšiu alternatívu spojenia medzi Bratislavou a Košicami, po ktorej by sa dala obísť časť diaľnice D1 vedúca okolo Žiliny.

V minulosti sa viedli diskusie o tom, či R1 spojiť s R3 popod horský priechod Šturec, alebo s D1 popod Donovaly. Nakoniec vyhral druhý variant. „Realizácia cesty popod Donovaly vychádza ako najvýhodnejšia, a teda tento variant by dával zmysel. V prípade, že by sa už budúca vláda rozhodla realizovať tento projekt, musela by naň nájsť financovanie. Dlhodobo hovorím, že toto je taký druhý najhorúcejší kandidát práve na PPP projekt. Potom sa začne celá procedúra environmentálneho posúdenia a ďalších fáz prípravy projektu,“ uviedol bývalý minister dopravy Ján Počiatek.

Štát však v súčasnosti nemá finančné prostriedky ani na dostavbu diaľnic D1 a D3. Všetky eurofondy z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 sú už rozdelené a ďalšie prísť nemusia. Z európskych peňazí postavíme už len 127 kilometrov diaľnic. Ide o dokončenie rozostavaných úsekov a v tomto roku by štát ešte mal rozostavať nové úseky – obchvat Prešova, úsek D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Okrem toho peniaze ostávajú na rýchlostnú cestu R2 v úseku Košice, Šaca – Košice, Oľšany.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#doprava #diaľnice #rýchlostné cesty
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku