Stred a východ Slovenska potrebuje cesty, odporúča Brusel

Nevyhovujúca cestná infraštruktúra je podľa Európskej komisie prekážkou produkcie a mobility, a to najmä na úkor regiónov stredného a východného Slovenska.

01.03.2016 15:56
debata (12)

„Vzhľadom na špecializáciu Slovenska na vývozne orientovanú výrobu, teda na odvetvie s vysokou závislosťou od cestných dopravných sietí, môže slabá infraštruktúra odrádzať od investícií a zhoršovať regionálne rozdiely,“ upozornila komisia v najnovšej správe o Slovensku v časti o investíciách do dopravnej infraštruktúry.

Poukázala aj na to, že pokrok pri odstraňovaní nedostatkov cestnej infraštruktúry je pomalý a nerovnomerný.

Index kvality dopravnej infraštruktúry Svetového ekonomického fóra podľa správy ukazuje, že vnímaná kvalita cestnej infraštruktúry na Slovensku bola v roku 2013 výrazne pod priemerom Európskej únie. Je to odrazom skutočnosti, že hustota diaľničnej siete v krajine na úrovni 8,6 kilometra na tisíc štvorcových kilometrov patrí medzi najnižšie v EÚ. Členské štáty s nižšou hustotou diaľničnej siete (všetky okrem Poľska) majú okrem toho podstatne nižšiu hustotu obyvateľstva, čo môže vysvetľovať ich redšie diaľničné siete.

„Existujúca diaľničná sieť vykazuje takisto výrazné regionálne rozdiely, pričom v regiónoch stredného a východného Slovenska existuje len jedna, značne prerušovaná diaľničná os. To vedie k preferovanému umiestňovaniu výrobných prevádzok na západné Slovensko, čím sa prehlbuje ekonomická priepasť medzi regiónmi,“ uviedla ďalej komisia. Priamy vplyv infraštruktúry na rozvoj regiónu sa uvádza aj v Národnej stratégii regionálneho rozvoja a v indexe regionálnej konkurencieschop­nosti EÚ z roku 2013.

V minulom roku boli dokončené viaceré úseky diaľnice D1 v Prešovskom kraji, čím vznikla súvislá trasa od Ružomberka po Prešov. V tomto roku by sa mala začať aj výstavba úseku D1 Prešov, západ – juh, predposledného ešte nerozostavaného úseku na hlavnej diaľnici krajiny medzi Bratislavou a Košicami. Úsek D1 Prešov, juh – Budimír pri Košiciach je v prevádzke už takmer tridsať rokov. Po vlaňajšom odovzdaní štyroch úsekov D1 a jedného úseku R2 v celkovej dĺžke 56 kilometrov sa diaľničná sieť na Slovensku predĺžila o 13 %. Ďalších 33 kilometrov nových úsekov D1, D3 a R3 má byť sprevádzkovaných v tomto roku.

„Riešenie nedostatkov siete cestnej infraštruktúry je v krátkodobom horizonte náročné vzhľadom na neefektívne využívanie dostupných finančných prostriedkov, vysoké jednotkové náklady (za kilometer) na nové projekty, chýbajúce náležité plánovanie a zložité postupy týkajúce sa územných a stavebných povolení,“ uzavrela komisia.

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #cesty