Vodič, ktorý je najbližšie, objednávku potvrdí a po zákazníka príde. Výhodou je, že zatiaľ možno na obrazovke mobilného telefónu sledovať, kde sa auto nachádza. Minulý týždeň v pondelok sme si objednali auto na križovatke ulíc Trnavská a Sabinovská v Bratislave.
Cieľ našej cesty bol na Tuhovskej ulici na úrovni Zlatých pieskov na kraji Bratislavy. Za 6,89 kilometra a jazdu dlhú 16 minút a 22 sekúnd sme zaplatili 6,14 eura. Vodič sa, bohužiaľ, neriadil pokynmi v navigácii samotnej aplikácie a odviezol nás dlhšou trasou. Ani cena už nebola taká nízka ako pri zavádzaní služby. Uber však upozorňuje, že jeho používatelia môžu problémy s jazdou riešiť prostredníctvom aplikácie alebo emailu.
Na porovnanie v Bratislave existuje aj štandardná taxislužba, ktorá sľubuje odvoz za maximálne 5 eur. Vodič Uberu nám povedal, že cena za jazdu sa môže meniť podľa aktuálneho dopytu. Aktuálny cenník pritom o takejto zmene nehovorí.
Podľa neho je základná taxa vo výške 1,2 eura a minimálne jazdné v sume 1,49 eura. Jeden kilometer jazdy spoplatnený sumou 40 centov a jedna minúta 13 centami. Za jazdu sme zaplatili zjavne viac, ako sľubuje cenník.
Na auto sme čakali pár minút. Peter Chovanec, prevádzkový manažér Uber Bratislava, uviedol, že aktuálne zákazníci na auto čakajú 4 minúty. Presný počet vodičov v Bratislave neodhalil. Automobily spoločnosti Uber nespĺňajú také prísne podmienky ako vozidlá bežných taxislužieb.
Aplikácia vyžaduje, aby vozidlo nebolo vyrobené skôr ako v roku 2005, malo platnú emisnú a technickú kontrolu a navyše bolo poistené. Po nás prišiel automobil, ktorý by v ten deň cez technickú kontrolu pravdepodobne neprešiel. Nasvedčovala tomu niekoľkocentimetrová prasklina na čelnom skle. Ani podvozok auta nebol v poriadku, pretože volant pri jazde v meste viditeľne vibroval.
Uber potvrdzuje, že všetci jeho vodiči stále nemajú licenciu potrebnú na prevádzkovanie taxislužby, keďže vraj nejde o klasické taxíky. Štát ani Bratislava proti možnému porušovaniu zákona zatiaľ nezakročili. "Od uvedenia našich služieb pracujeme veľmi intenzívne na tom, aby partnerskí vodiči spĺňali zákonné požiadavky existujúceho právneho rámca,“ uvádza Chovanec.
Podľa jeho slov takmer všetci partnerskí vodiči využívajúci Uber sú v procese získania licencie a ich počet stále rastie. "Proces získavania licencií je pomalší, ako sme očakávali,“ dodáva Chovanec. Pripisuje to nízkemu počtu a frekvencii skúšok na získanie licencií.
Podľa Chovanca sa požiadavky na taxameter alebo logo na Uber nevzťahujú, keďže zákazníci nemôžu platiť v hotovosti, ale len prostredníctvom mobilnej aplikácie. Aj samotný vodič nám potvrdil, že taxameter nemá a ani ho nepotrebuje.
S tým nesúhlasí ministerstvo dopravy. "Podľa zákona o cestnej doprave je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou. V prípade, že nie sú pri takýchto prepravách dodržané legislatívne podmienky (napr. označenie vozidla a podobne), ide o porušovanie tohto zákona a kontrolné orgány môžu v prípade zistení porušenia zákona konať,“ uvádza Martin Kóňa, hovorca ministerstva.
Kontrolovať prevádzkovateľov taxislužieb môže podľa zákona polícia alebo obec. "Momentálne stále prebieha komunikácia medzi jednotlivými orgánmi na odbornej úrovni s cieľom zvýšiť efektívnosť kontrol,“ dodáva Kóňa.
Aplikácia Uber je zo strany taxikárov v mnohých mestách neželaná. Francúzska únia taxikárov zažalovala generálneho riaditeľa Uberu pre Francúzsko a riaditeľa pre západnú Európu. Obom hrozí za prevádzkovanie ilegálnej taxislužby väzenie na 5 rokov a finančná pokuta až vo výške 300-tisíc eur.
V januári navyše v Paríži štrajkovali proti zlým pracovným podmienkam a neférovej súťaži stovky taxikárov. V rovnakom mesiaci štrajkovali proti alternatívnej taxislužbe aj taxikári v Budapešti. V minulom roku štrajkovali proti Uberu aj taxikári v Bratislave. V minulosti súdy zakázali prevádzkovanie služieb spoločnosti Uber v Španielsku alebo v Nemecku.