Ľudia investujú do bývania, hobby markety majú biznis

Slovensko je národom domácich majstrov. Záľuba ľudí zhotovovať si veci svojpomocne a rozmáhajúce sa stavebníctvo sú pre zahraničné koncerny vhodnou príležitosťou, ako na Slovensku rozšíriť svoje podnikanie.

, 08.02.2016 13:00
OBI, stavebníctvo Foto: ,
Po slabších rokoch začínajú ľudia opäť investovať do nehnuteľností, čo sa snažia využiť aj veľké obchodné reťazce, ako je Obi, ktorý prebral predajne Baumaxu.
26

Hobby markety, ktorým sa na Slovensku darí, tak vedú čoraz väčší boj o zákazníka.

Dnes prichádza nová sieť reťazcov s ponukou stavebného materiálu a tovaru pre dom a záhradu. Ide o nemeckého predajcu Obi, ktorý kúpil na Slovensku 14 predajní od rakúskeho Baumaxu. Rakúskym predajniam sa u nás darilo, spoločnosť však pristúpila k predaju, aby z výnosu sanovala vlastné problémy. Zaujímavosťou je, že Obi zatiaľ plánuje otvoriť len 13 prevádzok, čo naznačuje určitú presýtenosť trhu najmä v Bratislave.

Baumax opustil Slovensko po viac ako 20 rokoch, pretože ho trápili finančné problémy. Hoci trhy v strednej Európe zabezpečovali rakúskemu hobby marketu tržby až do výšky 70 percent, spoločnosť skončila v roku 2013 so stratou 189 miliónov eur. Baumaxu sťažoval podnikanie v SR aj konkurenčný Bauhaus či Hornbach, a preto svoje obchody koncom októbra 2015 na Slovensku zatvoril. Nemecký Obi sa podobne ako konkurencia plánuje zamerať na predaj stavebnín, farieb, náradia, podlahových krytín, dlaždíc či tovaru do kúpeľní.

Príchod nového reťazca je pre remeselníkov prínosom, keďže rastie stavebná produkcia a s ňou aj dopyt v stavebníctve. Podľa Štatistického úradu objem prác na novej výstavbe vrátane modernizácií a rekonštrukcií minulý rok vzrástol medziročne o viac ako 25 percent, pod čo sa podpísala najmä výstavba nových diaľničných a železničných úsekov. Zároveň sa však plnia aj hobby markety, aj keď bežní ľudia sa skôr zameriavajú na bytové doplnky. Podľa odhadov by stavebný priemysel mohol v tomto roku potiahnuť práve bytový sektor. Naznačuje to aj rastúci záujem o kúpu bytov, ktorý pramení v lacných úveroch. Z prieskumu analytickej spoločnosti CEFC Research vyplýva, že slovenské stavebníctvo by malo v tomto roku rásť o 4,8 percenta.

"Rok 2014 bol ešte poznamenaný negatívnym vývojom stavebníctva. Rok 2015 však znamenal medziročný nárast o dve percentá. Rekonštrukcie striech tvorili v roku 2015 približne 59 percent celkového trhu striech a ich podiel má klesajúci trend. Spôsobil to oživujúci sa segment novostavieb,“ vysvetľuje marketingový riaditeľ spoločnosti Bramac, strešné systémy, Marcel Modranský.

Na nedostatok stavebných prác sa nesťažujú ani menšie firmy, ktoré v tejto oblasti podnikajú. "Práve dokončujeme jednu nadstavbu a vyzerá to, že tento rok budeme vyťažení. Zákazníkov i prác nám pribúda,“ pochvaľuje si Dušan Šimek, majiteľ stavebnej firmy ADU, ktorá ponúka rodinné domy na kľúč či rekonštrukciu interiérov nebytových priestorov. "Stavebniny väčšinou nakupujem od svojich dodávateľov, no nevyhnem sa ani situácii, keď zbehnem po pár drobností do veľkého hobby marketu,“ pokračuje Šimek.

Analytik si nemyslí, že príchod veľkých reťazcov pre domácich majstrov vyšachuje z našich trhov menšie predajne. "Veľké hobby markety môžu byť pre malé obchody konkurenciou najmä v nižšej cene. Na to, aby tieto prevádzky boli konkurencieschopné, sa musia viac špecializovať, napríklad na jeden druh vŕtačiek či jeden druh náradia. Špecializovaný obchod však prežije aj vďaka tomu, že má na rozdiel od veľkých zahraničných spoločností nižšiu maržu,“ vysvetľuje analytik zo spotrebnej agentúry Terno Ľubomír Drahovský.

O tom, že Slováci sú ochotní investovať do svojho bývania nemalé sumy, svedčí aj rastúci záujem o stavebné sporenie. Prvá stavebná sporiteľňa (PSS) schválila v roku 2015 celkovo 23 576 úverov vrátane úverov na zariadenie domácnosti, čo je medziročne takmer o 6 percent viac. V minulom roku si klienti PSS požičali 583,7 milióna eur, čo je v porovnaní s rokom 2014 o 17 percent viac. Celkový objem prostriedkov do bývania medziročne vzrástol až o 15 percent. Priemerný Slovák pritom podľa oficiálnych štatistík investuje do nových bytových doplnkov ročne okolo 144 eur.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #stavebníctvo #rozvoj bývania #hobby #Obi
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy