„Zásadne sa totiž zmenili technické riešenia a parametre obchvatu. Pred rokom ministerstvo dopravy napríklad deklarovalo, že na väčšej časti diaľnice D4 bude šesť jazdných pruhov. Dnes sú navrhované už len štyri,“ informoval v pondelok poslanec parlamentu a podpredseda KDH Pavol Zajac. Aj pre tieto zmenené podmienky je podľa neho potrebné nanovo urobiť finančný prepočet a porovnanie výhodnosti PPP modelu oproti tomu, ak by sa projekt financoval zo štátneho rozpočtu.
„Ak vláda Roberta Fica nemá čo skrývať pri projekte obchvatu Bratislavy, tak by mala vytvoriť dostatočný časový priestor na odborné posúdenie o spôsobe výstavby, ale hlavne financovania projektu D4 a R7,“ tvrdí Zajac. Čas do marcových parlamentných volieb (5. marca) je podľa neho príliš krátky na to, aby táto diskusia a posúdenie boli dostatočne primerané k dopadu na verejné výdavky štátu na ďalších tridsať rokov.
„Preto o spôsobe financovania obchvatu Bratislavy by mala po zrelom uvážení rozhodnúť až nová vláda, ktorá na Slovensku vznikne po marcových parlamentných voľbách,“ dodal Zajac. Odborný seminár k PPP projektu plánuje ministerstvo dopravy vo februári.
„V minulosti sa podobné rozhodnutia o výstavbe formou PPP na úsekoch diaľnice D1, za prvej vlády Roberta Fica, ukázali ako zmanipulované a nevýhodné pre naše verejné financie. Preto boli exministrom dopravy Jánom Figeľom zastavené. Následným financovaním z fondov Európskej únie sa ušetrili len na stavebných nákladoch 2 miliardy eur,“ upozornil Zajac.
V porovnaní s oznámenou víťaznou cenou za takmer 60 kilometrov D4 a R7 pri ročnej splátke štátu budúcemu koncesionárovi 56,72 mil. eur, sa podľa poslanca javí ročná splátka 125 mil. eur za PPP projekt na R1 v dĺžke vyše 50 km ako „čistá zlodejčina“, ktorú budú musieť splácať občania Slovenska tridsať rokov.
Ministerstvo dopravy po vyhodnotení štyroch ponúk na výstavbu a prevádzku D4 a R7 pri Bratislave cez PPP projekt oznámilo víťaza, a to konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. V súťaži navrhlo najnižšiu ročnú splátku vo výške 56,72 mil. eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie mal uhradiť 1,7 mld. eur, vrátane úrokov a inflácie. Súčasťou konzorcia sú aj rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky. Pôvodná predpokladaná výška ročnej splátky bola v rozsahu 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadovaná celková cena koncesie predstavovala 4,53 mld. eur.
Konzorcium Via Dunaj na čele s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions navrhlo ročnú splátku 69,01 mil. eur (za tridsať rokov 2,07 mld. eur). Konzorcium Via Bratislava vedené nemeckou spoločnosťou Hochtief PPP Solutions navrhlo ročnú splátku 76,78 mil. eur (2,3 mld. eur) a konzorcium Astrela na čele s rakúskym Strabagom 91,04 mil. eur (2,73 mld. eur).
Vinci sa nevyjadrila k otázkam, či výsledok súťaže bude rešpektovať, alebo zváži podanie námietok. Hovorca spoločnosti Hochtief CZ, a. s. Michal Talián pre agentúru SITA potvrdil, že od ministerstva dopravy dostali list o výsledku súťaže. „V tomto okamžiku sa ešte nechceme bližšie vyjadrovať ani k jeho obsahu, ani k našim prípadným ďalším krokom,“ uviedol. Hovorkyňa spoločnosti Strabag, a. s. Edita Novotná odpísala, že o svojom ďalšom prípadnom postupe v súťaži na obchvat Bratislavy nebudú ministerstvo dopravy informovať cez médiá.