Po skončení vyhodnotenia ponúk bude nutné porovnať klasické verejné obstarávanie s projektom verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ministerstvo plánuje aj odborný seminár na túto tému. „Až potom sa bude projektom zaoberať vláda. Našou ambíciou je, aby sa už túto jar mohlo začať stavať,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.
Hraško má výhrady
Poslanec Igor Hraško (OĽaNO) v piatok upozornil, že niektoré časti návrhu koncesnej zmluvy pre D4 a R7 by mohli byť pre štát nevýhodné. Navrhol zmluvu prepracovať, aby bola výhodnejšia pre štát a nie pre koncesionára. Najviac sú podľa neho sporné refinancovanie splátok štátu koncesionárovi a kompenzácie. „Refinancovať môže koncesionár, ale štát z toho nebude mať nič. Ak v prípade R1 to bolo takmer 145 miliónov eur, prečo ministerstvo túto možnosť z návrhu koncesnej zmluvy vyhodilo?,“ spýtal sa Hraško.
Za problematické považuje opozičný poslanec aj to, že štát sa chce v zmluve zaviazať ku kompenzáciám, ak by nesplnil niektoré termíny. Napríklad, zaväzuje sa odovzdať budúcemu koncesionárovi všetky potrebné pozemky najneskôr do 31. júla 2016. „Je to obrovské riziko. Stačí, aby na niektorom pozemku prebiehal súdny spor či dedičské konanie, alebo predbežné opatrenie a štát nezíska tieto pozemky alebo práva k týmto pozemkom. Podľa zmluvy je to kompenzačná udalosť,“ uviedol Hraško.
Ako ďalší príklad uviedol termín na získanie stavebného povolenia do 30. septembra 2016. Ak štát podľa neho nebude mať pozemky, či práva k ním, stavebné povolenie nezíska. Poslanec poznamenal, že koncesionár má podľa návrhu zmluvy možnosť prevziať obstaranie stavebných povolení, ale zanikne mu právo na kompenzácie. „Ďalšou kompenzačnou udalosťou je zrušenie stavebných povolení, alebo existujúcich územných rozhodnutí. A poslednou skutočnosťou je objavenie kontaminácie územia v okolí Slovnaftu. Ak Slovnaft neuzná svoj záväzok, opäť bude kompenzovať štát,“ dodal Hraško.
Ministerstvo: Poslanec hovorí o tom, v čom sa nevyzná
Ministerstvo dopravy zareagovalo, že poslanec Hraško pokračuje vo svojej tradícii a vyjadruje sa k veciam, do ktorých sa očividne nevyzná. „Ak by pán Hraško rozumel procesom verejného obstarávania, určite by vedel, že návrh koncesnej zmluvy, ktorá bola súčasťou verejného obstarávania, je konečný. Ak by sa o projekt zaujímal aj ináč ako v snahe získať lacné politické body pred blížiacimi sa voľbami, určite by vedel, že takto nastavené podmienky refinancovania sú na základe priamej požiadavky Eurostatu, ktorý tento projekt posudzoval,“ uviedol Kóňa. Projekt hodnotili aj experti Európskej investičnej banky, a na základe vlastných analýz je táto banka ochotná zdvojnásobiť pôvodne navrhované financie pre tento projekt. „Takže odborníci si tento projekt už veľmi podrobne preštudovali a dospeli k značne iným záverom ako pán poslanec Hraško,“ dodal hovorca.
Najnižšiu cenu za koncesiu pre D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov cez PPP projekt navrhlo konzorcium Obchvat Nula. Na jeho čele je španielska spoločnosť Cintra Infraestructuras Internacional, ďalšími členmi sú rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Konzorcium navrhlo čistú súčasnú hodnotu projektu 997,53 mil. eur a ročnú splátku 56,72 mil. eur. Štát by za tridsať rokov koncesie, vrátane úrokov a inflácie, mohol uhradiť 1,7 mld. eur. Predpokladaná celková cena koncesie bola 4,53 mld. eur, ročná splátka štátu sa predpokladala od 135 mil. eur do 151 mil. eur. Odhadované stavebné náklady boli 1,325 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. S výstavbou D4 a R7 by sa malo začať v tomto roku a práce by mali trvať štyri roky.