Britský Jaguar sľubuje, že už pri výstavbe závodu v rokoch 2016 až 2020 celkovo preinvestuje 1,4 miliardy eur, z čoho slovenskí dodávatelia a stavebníci získajú zákazky odhadom asi za 450 miliónov eur.
Jaguar dostal priamu pomoc, nie daňové úľavy. Na daniach z príjmu či odvodoch by tak mal investor počas najbližších troch rokov podľa Inštitútu finančnej politiky pri rezorte financií zaplatiť asi 160 miliónov eur. Po rozbehnutí plnej výroby v roku 2019 majú ročné tržby Jaguara dosahovať 5 miliárd eur. Stámilióny eur z tejto sumy by mali každoročne zostať na Slovensku, keďže komponenty na vyrobené autá by sa mali najmenej z jednej tretiny vyrábať na Slovensku. Do Nitry by sa mohli presunúť niektoré stavebné firmy, ktoré pracovali na výstavbe diaľnic alebo dostavbe elektrárne v Mochovciach.
Odhaduje sa, že slovenský stavebný sektor by pri výstavbe automobilky mohol utŕžiť vyše 300 miliónov eur. Stroje vo fabrike, ktoré môžu predstavovať až dve tretiny vstupnej investície, však značku made in Slovakia mať nebudú. „Najväčšou investíciou do strojov zo strany automobiliek sú roboty určené na montáž alebo zváranie. Ani jeden sa však na Slovensku nevyrába,“ opisuje Juraj Borgula zo Zväzu strojárskeho priemyslu SR.
Vo fabrike má pracovať takmer 3-tisíc ľudí a celkovo aj s dodávateľmi a vyvolanými pracovnými pozíciami v iných sektoroch vytvorí investícia takmer 15-tisíc pracovných miest. Priemerná mzda vo fabrike má podľa očakávaní Jaguara dosiahnuť 1 225 eur mesačne v hrubom.
Ekonómovia vypočítali, že investícia Jaguara v Nitre vo veľkosti 1,4 mld. eur zvýši kumulatívne hrubý domáci produkt Slovenska do roku 2020 o 2,5 percenta. Výkonnosť našej ekonomiky pritom má na budúci rok dosiahnuť viac ako 80 miliárd eur.
Napriek tomu, že Slovensko je svetovou jednotkou vo výrobe áut v prepočte na počet obyvateľov, výrobné linky fabrikám dodať nevieme. „To, že si automobilka dovezie stroje zo zahraničia, je podľa mňa normálne,“ hovorí Borgula zo strojárskeho zväzu. Podľa jeho slov na Slovensku nemá zmysel požadovať od firiem výrobu špeciálnych zariadení, ktoré používa len konkrétna automobilka.
„Na Slovensku investor podľa mňa nakúpi také veci, ktoré je zbytočne dovážať. Pôjde napríklad o upevnenia na pásoch alebo podobne. Nemyslím si, že na Slovensku nájde nejaké špeciálne zariadenia. Existuje u nás niekoľko výrobcov, ktorí im niektoré zariadenia určite ponúknu, ale nepôjde o nič také, čo by si automobilka nenašla inde,“ dodáva.
To, že stroje sa dovezú, je aj otázka toho, že každá z automobiliek používa špeciálne stroje, ktoré musia byť vo všetkých jej zariadeniach rovnaké, aby dosiahli rovnakú kvalitu automobilov. „Land Rover vyrobený na Slovensku musí byť taký istý ako v Anglicku. Automobilka si nemôže dovoliť použiť ani iné skrutky,“ myslí si Borgula.
Samotná výstavba fabriky by mala pomôcť najmä slovenským stavebným firmám a spoločnostiam, ktoré u nás produkujú stavebný materiál. „Zo stavebných materiálov máme na Slovensku skoro všetko. Mnohé materiály sa u nás vyrábajú, no firmy sú v zahraničných rukách,“ hovorí Ivan Pauer, prezident Stavebnej komory Slovenskej republiky. Ako príklad uviedol oceľ, ktorá sa síce na Slovensku vyrába v U.S. Steel Košice, ale majiteľmi spoločnosti sú Američania.
„Výstavba fabriky určite prospeje zamestnanosti. Gro pracovných síl bude pochádzať zo Slovenska,“ hovorí Pauer. Stavebné kapacity slovenských firiem by mali stačiť aj napriek tomu, že v novembri tohto roka boli kapacity slovenských stavebných spoločností vyťažené na 83 percent a priemerne mali zazmluvnené zákazky na vyše pol roka dopredu. Celý stavebný sektor by mal podľa analýzy spoločnosti CEEC Research rásť v najbližších dvoch rokoch o 2,5 a 2,1 percenta.
Land Rover vyrobený na Slovensku musí byť taký istý, ako v Anglicku. Automobilka si nemôže dovoliť použiť ani iné skrutky.Juraj Borgula
Inštitút finančnej politiky (IFP) zverejnil aj dovoznú náročnosť vývozu automobilky Jaguar Land Rover, a teda podiel zo zahraničia dovezených komponentov do vyrábaných áut. Napriek širokej sieti subdodávateľských firiem bude podľa odhadov štvrtá automobilka dovážať až 67 percent komponentov pre svoje výrobky. Inak povedané, pridaná hodnota štvrtej automobilky vrátane subdodávateľov zo Slovenska dosiahne 33 percent. Pri ostatných troch automobilkách pôsobiacich na Slovensku dosahuje dovozná náročnosť exportu 69 percent, a teda ich pridaná hodnota je o 2 percentá nižšia.
„Osobne si myslím, že ten pomer dovezených dielcov je taký, aký bol aj tradične v podmienkach Slovenskej republiky,“ povedal Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP). „Chceme, aby sa tento priestor zo strany Slovenska zvyšoval a zo strany importérov znižoval,“ dodáva Sinay.
Podľa jeho slov sa na Slovensku nevyrábajú motory. Ide o komplexný súbor dielov, ktoré sa k nám len dovážajú. Výnimkou je žilinská Kia, ktorá si motory vyrába sama. Podobná situácia, ale mierne lepšia pre Slovensko, je aj okolo prevodoviek. Volkswagen si niektoré časti svojich prevodoviek vyrába v závode v Martine.
Sinay zároveň upozorňuje na to, že široký subdodávateľský reťazec vytvorený na Slovensku z veľkej časti pozostáva zo zahraničných firiem. Ako príklad uviedol Kiu, ktorá má síce subdodávateľské firmy v blízkosti Žiliny, ide však o kórejské spoločnosti. Na Slovensku sa okrem spomenutých častí vyrábajú sedadlá, brzdové doštičky alebo kompletné predné masky niektorých automobilov a mnoho iných dielcov. Ideálne by však podľa Sinaya bolo, keby subdodávateľské firmy nepochádzali zo zahraničia a zisk z ich výroby zostával na Slovensku.
Automobilka Jaguar Land Rover plánuje na Slovensku v rokoch 2016 až 2018 zamestnať 1 402 ľudí. V rokoch 2019 až 2020 sa počet zamestnancov zvýši na 2 834. Výrobca sľubuje svojim zamestnancom priemernú mesačnú mzdu vo výške 1 225 eur v hrubom. Po roku 2019 by sa mzda mala zvýšiť na takmer 1 300 eur. Je však otázne, či sú v priemerných číslach započítané aj mzdy manažmentu. Na porovnanie, v bratislavskom Volkswagene bola priemerná mesačná hrubá mzda bez manažmentu v roku 2014 vo výške 1 750 eur, v trnavskom PSA Peugeot Citroën približne 1 100 eur a v žilinskej Kii 1 215 eur. V týchto prípadoch však do priemeru nie sú započítané manažérske mzdy.