Mnohé jej parametre sa budú ďalej upresňovať, aj na základe technických možností a ekonomického vývoja. Ako však dodáva Inštitút finančnej politiky (IFP) pri ministerstve financií, investícia o veľkosti 1,4 mld. eur môže zvýšiť kumulatívne hrubý domáci produkt (HDP) Slovenska do roku 2020 o 2,5 percenta. „Vrchol vplyvu na tempo rastu HDP sa dosiahne v roku 2019. V tom istom roku bude kulminovať i vplyv na trh práce. V ekonomike pribudne vďaka JLR, subdodávateľom, ale i novým pracovným miestam v službách kumulatívne 14,5 tisíca pracovných miest,“ uvádza IFP.
Investičný zámer novej automobilky na Slovensku v spomínanom objeme 1,4 mld. eur prinesie výrobnú kapacitu 150 000 áut ročne, ktorá by podľa predpokladov investora mala byť dosiahnutá v roku 2020. „Investor plánuje výrobu dvoch nových technologicky vyspelých modelov športovo-úžitkových vozidiel (SUV). Sériová výroba prvého modelu začne v septembri 2018 a nábeh produkcie druhého modelu je plánovaný na jún 2019, v prvom roku výroby bude teda z výrobných liniek schádzať iba lacnejší model,“ spresňuje IFP. Celkový počet automobilov vyrobených na Slovensku tak môže podľa inštitútu v roku 2019 dosiahnuť vyše 1,2 milióna ročne.
Z hľadiska výroby bude síce JLR najmenšou automobilkou na Slovensku, no objemom tržieb sa v čase plnej produkcie môže podľa IFP priblížiť najväčšiemu Volkswagenu. Dôvodom je produkcia výlučne luxusných automobilov vyššej cenovej kategórie. V počte zamestnancov na úrovni okolo 3 000 by sa mal JLR podobať najmenšiemu PSA.
Automobilka JLR zvýši HDP na celom odhadovanom horizonte do roku 2020 kumulatívne o 2,5 percenta, z čoho bude 0,6 percenta na horizonte rozpočtovej prognózy do roku 2018. „Vplyv na ekonomický rast bude kulminovať v roku 2019 a pri priaznivom stave externého prostredia sa vďaka investícii vytvárajú predpoklady pre prekročenie hranice 4-percentného rastu. Vzhľadom na to, že pôjde o pozitívny ponukový šok prameniaci z nových výrobných kapacít, vysoký ekonomický rast nebude sprevádzaný výrazným prehrievaním ekonomiky,“ avizuje IFP.
Do roku 2017 bude pritom vplyv na rast najmä v sektore stavebníctva (investičná fáza). Tento impulz do ekonomického rastu odznie v roku 2018. „Počnúc rokom 2018 bude dominovať vplyv v automobilovom priemysle (výrobná fáza) realizovaný vývozom. Sekundárny vplyv na rast prostredníctvom sektora nízkokvalifikovaných služieb, resp. spotreby domácností bude akcelerovať postupne a vyvrcholí v roku 2019,“ očakáva Inštitút finančnej politiky.