Bezplatné vlaky majú vplyv najmä na diaľkové autobusy

Počet cestujúcich v nedotovanej diaľkovej autobusovej doprave za rok od zavedenia bezplatnej vlakovej dopravy pre študentov a dôchodcov klesol o 13 %, resp. o takmer 1 milión.

02.12.2015 16:00
debata (10)

V prímestskej autobusovej doprave, finančne podporovanej samosprávnymi krajmi, za to isté obdobie ubudlo 2,4 %, alebo 6,5 milióna ľudí. Vyplýva to z údajov Zväzu autobusovej dopravy (ZAD). Pokiaľ medziročný pokles cestujúcich v regionálnej doprave je porovnateľný s rokmi pred začiatkom cestovania vlakmi zadarmo vlani od 17. novembra, zníženie záujmu o využívanie diaľkových liniek je výraznejšie, keďže predtým malo úroveň 4 %.

„V prípade, že u dopravcov, ktorí prevádzkujú diaľkové autobusové linky, sa prejavil dopad zavedenia bezplatnej prepravy vlakmi priamo na frekvencii a rentabilite liniek, tak niektoré linky postupne skončili,“ povedal v stredu prezident ZAD Peter Pobeha. Vývoj prepravených osôb v regionálnej autobusovej dopravy podľa neho ukázal, že autobusová doprava je pre ľudí v regiónoch stále veľmi dôležitá, nenahraditeľná a má svoje opodstatnenie najmä pre jej dostupnosť. Pre pokles cestujúcich v regionálnej doprave nebolo potrebné rušiť či obmedzovať autobusové spoje, alebo zvyšovať ceny. „Kvalita dopravnej obslužnosti na území regiónov bola zachovaná,“ uviedol Pobeha.

Tajomník ZAD Marek Modranský považuje za podstatné, že napriek úbytku cestujúcich v regionálnej autobusovej doprave sa výkony neredukujú. „Samosprávy pochopili, že verejná doprava musí fungovať ako jeden celok. Autobusová doprava si plní svoju nenahraditeľnú úlohu v regiónoch,“ povedal Modranský. Dokázal to podľa neho prieskum na vzorke dvanásťtisíc respondentov, z ktorých 87 % uviedlo, že využíva len autobusovú dopravu a zvyšných 13 % vlaky. „Cenová výhoda sa prejavuje len na dlhších vzdialenostiach, pretože bežne dochádzajú ľudia do práce, alebo do školy na vzdialenosť 25 – 30 kilometrov. Prestupovať na takúto krátku vzdialenosť aj s kombináciou cestovania na nejakom úseku zadarmo (vlakom) je časovo zdĺhavé a nevyhovujúce,“ dodal. Pokles cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave je preto zanedbateľný.

Vlaky zadarmo pre vybrané sociálne skupiny obyvateľov podnietili verejnú diskusiu o využívaní a financovaní verejnej dopravy. „Autobusová a vlaková doprava sa majú dopĺňať, koordinovať a spolupracovať. Cestovné poriadky, ktoré vstúpia do platnosti 13. decembra, presvedčia mnohých o tom, že koordinujeme a komunikujme aj so železničiarmi a hľadáme najlepšiu ponuku pre cestujúceho,“ tvrdí Pobeha. Vlaková doprava podľa neho mala vždy cenovú výhodu oproti autobusovej, ale tá je flexibilnejšia. „Cestujúci aj pri cenovom zvýhodnení zvažuje faktor času. To je trend, ktorý by mal byť aj v integrovaných dopravách,“ doplnil prezident ZAD.

Verejnú dopravu na Slovensku v súčasnosti využíva 30 % obyvateľov a individuálnu dopravu 70 %. Pred desiatimi rokmi bol tento pomer 66 k 34 % v prospech individuálnej dopravy a pred dvadsiatimi rokmi bol ešte vyrovnaný 50 k 50 %. Autobusové spoločnosti podľa ZAD prevezú v prímestskej doprave na Slovensku ročne vyše 230 miliónov cestujúcich so 4 300 autobusmi. Predstavuje to 87 % zo všetkých cestujúcich vo verejnej doprave. Prímestské autobusové linky zabezpečujú spojenie v 2 905 obciach a mestách. Za posledných pätnásť rokov bolo obnovených 75 % autobusov, pričom 40 % z nich má klimatizáciu a 15 % je nízkopodlažných. Priemerný vek obnovených autobusov na Slovensku je podľa ZAD nižší ako priemerný vek osobných áut.

10 debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #autobus