Platenie novými šekmi pripomína previerky

Povinné poskytnutie občianskeho preukazu na pošte pri platení novými šekmi ľudí zaskočilo. Niektorí sú rozčarovaní z novej povinnosti. Časté sú prípady, keď pošta ľuďom bez občianskeho preukazu platbu odmietla. Nové druhy šekov využívajú dvaja mobilní operátori, a to Telekom a O2.

17.10.2015 08:00
mobilny operator, Swan, slovenska posta, pošta Foto: ,
Pri platení pomocou nových šekov treba mať občiansky preukaz, mnohých ľudí to zaskočilo aj nahnevalo.
debata (53)

Na denník Pravda sa obrátila čitateľka, ktorej nová úprava priniesla nemálo problémov. „Mám 83 rokov a nijaký bankový účet. Za elektrinu som preto išla zaplatiť priamo na poštu, vzdialenú od môjho bytu asi kilometer. Pýtali však odo mňa občiansky preukaz, a ten som so sebou nemala. Takže som sa musela vrátiť domov – a zase naspäť. Nechápem, prečo musím predložiť doklady, keď chcem sama zaplatiť. Na čo slúži toto šikanovanie?!“ pýta sa Bratislavčanka, ktorá nechcela byť menovaná.

Mobilní operátori Telekom a O2 ponúkajú svojim zákazníkom možnosť zaplatiť svoje faktúry na pošte prostredníctvom produktu ePoukaz. „Produkt ePoukaz je poskytovaný v sieti Slovenskej pošty na základe licencie na poskytovanie platobných služieb. ePoukazy predstavujú modernú, automatickú, elektronickú platformu, ktorá je podľa zákona platobnou službou,“ hovorí Stanislava Pondelová, hovorkyňa Slovenskej pošty.

Vďaka tomu, že ePoukaz je poskytovaný na základe licencie na poskytovanie platobných služieb, ide o bankový produkt. Preukazovanie totožnosti je teda rovnaké ako napríklad v prípade vkladania na bankový účet. Mnohí ľudia sa však na povinnosť preukazovať sa pri platbe napríklad za mobilný telefón sťažujú. Samotná pošta priznáva, že v posledných dňoch zaznamenala viaceré dopyty od ľudí, ktoré sa týkali preukazovania totožnosti pri platbách ePoukazom na poštách.

Možnosť platenia formou ePoukazu nie je vraj vôbec žiadnou novinkou. „Ako jednu z mnohých foriem úhrady faktúr môžu naši zákazníci využívať ePoukaz už od konca roka 2013. Nová povinnosť vyplýva zo zákona a tiež z obchodných podmienok nového poskytovateľa služby,“ hovorí Martin Vidan, hovorca spoločnosti Slovak Telekom.

„Prechod na nový ePoukaz s platbou na Slovenskej pošte a v predajniach COOP Jednota a povinnosti s tým súvisiace reguluje Národná banka Slovenska. Veríme, že naši zákazníci tento model časom ocenia, umožňuje lepšiu identifikáciu, je bezpečný a flexibilný, poukaz si môžu kedykoľvek vytlačiť aj sami. Nejde o žiaden neštandardný postup,“ hovorí Martina Jamrichová, hovorkyňa spoločnosti O2 Slovakia.

Povinnosť preukazovania totožnosti však s ePoukazom nebola spájaná vždy. Firmy mohli na novú formu prejsť od decembra 2014. „Preukazovanie totožnosti pri ePoukaze si vyžaduje zákon o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu, ako aj zákon o platobných službách,“ hovorí Pondelová.

Slovenská pošta navyše tvrdí, že ePoukaz je výsledkom skvalitňovania služieb. „Okrem poštových služieb prinášame aj finančné služby, pri ktorých je potrebné, podobne ako v bankách, klienta identifikovať podľa zákona,“ dodáva Pondelová. Pošta zároveň upozorňuje, že ak ide o úhradu šeku za inú osobu, nevyžaduje sa jej doklad totožnosti, ale doklad platiteľa.

Nie je vylúčené, že k dvojici mobilných operátorov sa čoskoro pridajú aj iné väčšie firmy, ktoré začnú ePoukaz využívať. Novými pravidlami produktu ePoukaz sa zaoberá aj Úrad na ochranu osobných údajov. „Dostali sme podnety od občanov a danú vec úrad rieši,“ hovorí Soňa Pőtheová, predsedníčka úradu.

© Autorské práva vyhradené

53 debata chyba
Viac na túto tému: #pošta #platenie #občiansky preukaz