Diaľničný obchvat Levoče by mal byť onedlho odovzdaný. Podľa informácií Pravdy sa o tri týždne otvorí po stavebnej stránke už v súčasnosti hotová diaľnica od Spišského Štvrtka po Levoču. Vodiči idúci od Popradu pôjdu tak po diaľnici dlhšie, ale tak či tak z nej zídu tesne pred Levočou a prejdú mestom. Zmení sa to však v novembri, keď sa otvorí aj nadväzujúci úsek od Levoče po Jablonov.
V priebehu novembra a decembra sa následne bude otvárať diaľnica od Fričoviec po Sviniu a následne už vznikne súvislé spojenie Ružomberka s Prešovom. Meškajúcu výstavbu sprevádzali viaceré udalosti, ako bolo spadnutie mosta, výbuch v tuneli, nútený odstrel slabých mostných pilierov či obavy zo zosuvu pôdy.
Podľa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti Evy Žgravčákovej v priebehu tohto mesiaca dôjde k otvoreniu prvého, 9-kilometrového úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Nadväzujúci druhý úsek D1 Jánovce – Jablonov II. s dĺžkou 9,5 kilometra bude takisto otvorený do konca roka, a to v novembri. Začínať sa bude južne od Levoče a napojí sa na existujúcu diaľnicu Jánovce – Studenec pri Nemešanoch.
„Veľmi vítame tento moment. Dlho naň čakáme. Otvorenie diaľnice odľahčí najmä dopravu na hlavnej tepne, vedúcej popod mestské hradby. Vydýchnu si aj Levočania,“ hovorí primátor mesta Levoča Milan Majerský. Mesto sa zároveň neobáva, že zníženie dopravy bude spojené s odlivom turistov. „Nevieme, čo všetko to prinesie. Turisti však už dnes naše mesto vyhľadávajú cielene,“ dodáva primátor Levoče.
Výstavbu prvého úseku D1 Jánovce – Jablonov zabezpečovala spoločnosť Váhostav, ktorá sa počas jej realizácie dostala do reštrukturalizácie. Partnerom pri výstavbe bola česká stavebná firma Bögl a Krýsl. Podľa súťaže mal úsek vzniknúť za 60 miliónov eur. Stavba je financovaná z eurofondov a zo štátneho rozpočtu. Výstavba sa začala v júni 2011. Pôvodne mala byť diaľnica hotová do konca roka 2013. Neskôr sa dostavba posunula na leto 2014.
Hroziaci zosuv pôdy západne od Levoče
Objavili sa špekulácie, že za zdržaním stoja nezaplatené faktúry Váhostavu svojim subdodávateľom. Pre Pravdu ich vyvrátil generálny riaditeľ spoločnosti Marián Moravčík. Pripustil, že čiastočne sa tento dôvod podpísal pod meškanie otvorenia iného úseku D1 Dubná Skala – Turany.
Za meškaním na východe má byť však hroziaci zosuv pôdy. „Na diaľnici je jeden úsek, ktorý je vo svahu. Kopec, v ktorom je urobený zárez diaľnice, vykazoval známky zosuvu. Hrozilo teda, že celý svah by mohol spadnúť na diaľnicu, ako sa to nedávno stalo v Česku. Aby sme tomu predišli, po dohode s Národnou diaľničnou spoločnosťou sme začali robiť stabilizáciu svahu. Nebyť toho, diaľnica je už dávno sprejazdnená,“ hovorí Moravčík.
Budovanie prvej časti levočskej diaľnice sprevádzala aj smrteľná nehoda. Začiatkom novembra 2012 došlo k zrúteniu mosta pri obci Iliašovce. Výstavbu mal na starosti Bögl a Krýsl, ktorý dal postaviť opornú konštrukciu pod budúcim mostom ďalšiemu dodávateľovi. Pri nehode zahynuli štyria robotníci a jedenásť ľudí sa zranilo. Stavebník síce odovzdal diaľničný úsek diaľničiarom už na konci septembra, ešte však musia zo zákona prebehnúť niektoré procesné úkony. „Odovzdať diaľnicu do užívania je zo zákona možné, až keď nadobudne právoplatnosť rozhodnutie o predčasnom užívaní. Veríme, že motoristi sa z nového úseku diaľnice budú tešiť už v druhej polovici tohto mesiaca,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Náhly výbuch v tuneli
V prípade druhého úseku od Levoče po Jablonov výstavbu realizujú spoločnosti Eurovia a Stavby mostov Slovakia. Stavať sa začalo v júni 2012. Zmluvné ukončenie výstavby je podľa informácií zverejnených na stránke NDS v novembri 2015.
Aj výstavbu tohto úseku sprevádzala tragédia. V auguste 2013 pri odstrele horniny v tuneli zahynul strelmajster a piati robotníci sa zranili. Vysúťažená cena na výstavbu diaľničného úseku je takmer 127 miliónov eur. Súčasťou úseku je aj viac ako pol kilometra dlhý tunel Šibenik a takmer jeden kilometer dlhý privádzač smerom na mesto Levoča. Začiatok výstavby privádzača smerom k Spišskej Novej Vsi je naplánovaný na rok 2016.
Okrem diaľnice na Spiši bude do konca roka otvorený aj viac ako 11 kilometrov dlhý úsek D1 Fričovce – Svinia. Diaľnicu ležiacu pred Prešovom budujú stavebné spoločnosti Strabag a Doprastav. Zmluvná cena bola stanovená približne na 115 miliónov eur, ktoré takisto zabezpečili eurofondy a štátny rozpočet.
Dostavba daného úseku odľahčí od tranzitnej dopravy obce Hendrichovce, Bertotovce, Chmiňany alebo Chminianska Nová Ves, ktorá aktuálne v týchto miestach prechádza po ceste I/18.
Pôvodne sa uvažovalo, že daný úsek vznikne formou PPP projektu. Podľa Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 sa s výstavbou malo začať v roku 2010. Stavať sa malo tri roky. Prvý balík PPP projektov sa však nezrealizoval.
Reálne sa s výstavbou začalo v decembri roku 2011. V tom čase NDS za termín dokončenia stavby považovala tretí kvartál roku 2015. Zosuv pôdy však dostavbu odsunul o niekoľko mesiacov.