Škandál VW zasiahne na východe Európy najviac ČR a Maďarsko

Škandál nemeckej automobilky Volkswagen s manipuláciou testov emisií naftových vozidiel zasiahne v strednej a východnej Európe najviac českú a maďarskú ekonomiku.

02.10.2015 07:14
debata (2)

Hospodársky rast oboch krajín by mohli dopady škandálu znížiť v najhoršom prípade o 1,0–1,5 percentuálneho bodu, odhadli analytici Bank of America. Pre českú ekonomiku by to napríklad mohlo znamenať, že rastové tempo 2,8 percenta, ktoré na budúci rok odhaduje Česká národná banka, by sa mohlo spomaliť až na 1,3 percenta.

Podľa analytikov banky zhorší sa aj bilancia oboch krajín na bežnom účte, ktorý odráža najmä bilanciu zahraničného obchodu. Ekonomiky strednej Európy podporoval v posledných rokoch vývoz tovaru vrátane automobilov do Nemecka a ďalších krajín eurozóny. Škandál Volkswagenu, ktorý je majiteľom najväčšieho českého výrobcu Škoda Auto, by mohol zraziť predaj vozidiel celej skupiny.

„Význam automobilového priemyslu a silné napojenie na nemeckého výrobcu stavia krajiny strednej a východnej Európy do pozície, v ktorej sú výnimočne zraniteľné dopadom prípadu Volkswagen,“ uviedli analytici banky podľa agentúry Bloomberg. „Česká republika a Maďarsko tým budú zrejme zasiahnuté najviac,“ dodali.

Šéf úradu maďarského premiéra János Lázár vo štvrtok pripustil, že škandál Volkswagenu zníži v nasledujúcich rokoch príspevok automobilového priemyslu k ekonomickému rastu krajiny. Vláda preto navrhne „akčný plán pre hospodársky rast“ a prehodnotí predpoklady ekonomického vývoja v rozpočte na budúci rok. Vláda zatiaľ na budúci rok odhaduje rast tempom 2,5 percenta. V Maďarsku skupina Volkswagen vyrába motory a vozidlá koncernovej značky Audi.

Podstatne menší bude vplyv škandálu na ekonomiky Poľska a Rumunska, kde Bank of America očakáva zníženie rastu o menej ako pol percentuálneho bodu. Priamy vplyv na Rusko, kde sa skupina Volkswagen podieľa na tamojšej produkcii automobilov asi piatimi percentami, bude obmedzený.

V dlhodobejšom pohľade ale môže aféra „Dieselgate“ znížiť európsky dopyt po vývoze ruskej nafty, ktorý od začiatku tisícročia ťaží z boomu naftových vozidiel v Európe, uviedli analytici.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Auto #Volkswagen #emisie