Od zavedenia bezplatnej vlakovej dopravy pre vybrané skupiny cestujúcich klesol počet ľudí prepravujúcich sa autobusmi v prímestskej doprave približne o 3 percentá a v diaľkových spojoch až o 17 percent. Napriek tomu k veľkému rušeniu spojov nedochádza.
„Treba si predstaviť, že keď máte v autobuse 30 ľudí a odídu dvaja alebo traja, vy ten autobus zrušiť nemôžete, pretože tú väčšinu treba odviezť,“ hovorí viceprezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sadovský.
V prímestskej autobusovej doprave mesačne ubudlo približne 395–tisíc cestujúcich a v diaľkovej 185–tisíc.
Napriek poklesom zostáva autobusová doprava najvyužívanejšou formou hromadnej dopravy na Slovensku. Sektor autobusovej dopravy ročne prevezie takmer 190 miliónov cestujúcich. Na diaľkovú autobusovú dopravu pripadá ročne len 13 miliónov cestujúcich.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v prvom polroku 2015 previezla vyše 27 miliónov cestujúcich, čo predstavuje 19–percentný nárast. Sadovský zároveň dodáva, že v diaľkovej doprave najviac cestujúcich využíva práve vlaky. Môže za to aj fakt, že diaľková autobusová doprava už nemá dotované ceny cestovného. ZAD vidí priestor na zlepšovanie svojich služieb cestujúcim taktiež v kooperácii so ZSSK v prímestskej doprave najmä v dedinách, kam vlaky nechodia.
„Vidím priestor na rokovanie s partnermi zo železníc. O tom to práve je, aby sme sa lepšie koordinovali. Pokiaľ sa nájdu úspory tam, kde si možno trošku konkurujeme, tak tieto kilometre je práve možné využiť do obsluhy koncových obcí,“ hovorí Sadovský.
Zmena v tejto oblasti môže nastať od decembra, keď sa budú meniť cestovné poriadky. „Autobus je nosný dopravný systém v regiónoch, denne odvezie viac ako pol milióna ľudí. Spoločnosti autobusovej dopravy sú moderné dopravné firmy so zameraním na zákazníka,“ povedal na tlačovej besede Marek Modranský, tajomník ZAD.
V posledných rokoch došlo k modernizácii vozového parku. V súčasnosti jazdí po cestách 28 percent autobusov mladších ako 4 roky. Zástupcovia zväzu tvrdia, že autobusy sú pre ľudí najdostupnejším a zároveň najekologickejším spôsobom hromadnej dopravy. Okrem zastávok takmer v každej obci, je vraj vyprodukované množstvo oxidu uhličitého na jedného cestujúceho najnižšie spomedzi ostatných hromadných dopravných prostriedkov.