VW môže byť väčšou hrozbou pre Nemecko ako grécka kríza

Škandál s manipuláciou s emisiami naftových vozidiel Volkswagenu šokoval podnikateľské a politické prostredie v Nemecku a analytici upozorňujú, že kríza výrobca áut by sa mohla stať najväčšou hrozbou pre ekonomiku Nemecka, väčšou než grécka kríza.

24.09.2015 09:24
debata (13)

Nemecká ekonomika je pritom považovaná za najzdravšiu v Európe. Uvádzajú to ekonómovia oslovení agentúrou Reuters.

Volkswagen je najväčším výrobcom áut v Nemecku a jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine. Celkovo má v Nemecku viac ako 270 000 zames­tnancov a ešte viac ľudí zamestnávajú jeho dodávatelia.

„Zrazu sa Volkswagen stal väčším rizikom poklesu pre nemeckú ekonomiku než grécka dlhová kríza,“ povedal agentúre Reuters hlavný ekonóm ING Carsten Brzeski. „Ak v najbližších mesiacoch klesne predaj Volkswagenu v Severnej Amerike, nebude to mať vplyv len na firmu, ale na celú nemeckú ekonomiku,“ dodal.

Volkswagen vlani predal v USA takmer 600 000 áut. To je zhruba šesť percent jeho celosvetového predaja.

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) varovala, že Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliárd dolárov. To je viac než bol minuloročný prevádzkový zisk skupiny. Škandál navyše tento týždeň začali vyšetrovať aj niektoré európske krajiny. Firma má síce v súčasnosti k dispozícii 21 miliárd eur, ktorými by mohla pokutu zaplatiť, škandál však vyvoláva obavy z prepúšťania.

Nemecká vláda má tiež obavy, že by problémy Volkswagenu mohli mať vplyv aj na ďalšie miestne automobilky, Daimler a BMW. Zatiaľ sa však neobjavili žiadne náznaky podvodu aj u týchto automobiliek a niektorí analytici si myslia, že širší vplyv bude len obmedzený.

Nemecká vláda v stredu povedala, že automobilový priemysel by mal zostať „dôležitým pilierom“ ekonomiky, napriek prehlbujúcej sa kríze okolo Volkswagenu. „Jedná sa o vysoko inovatívny a veľmi úspešný priemysel pre Nemecko, s mnohými pracovnými miestami,“ povedala hovorkyňa ministerstva hospodárstva.

Analytici však varujú, že táto závislosť na automobilovom priemysle by sa mohla stať hrozbou pre súčasný odhad ekonomického rastu, podľa ktorého sa má hrubý domáci produkt tento rok zvýšiť o 1,8 percenta. Nemecko už musí čeliť spomaleniu v Číne.

„Ak by predaj automobilov klesol, dotklo by sa to tiež dodávateľov a s nimi celej ekonomiky,“ domnieva sa odborník na automobilový priemysel berlínskeho hospodárskeho inštitútu DIW Martin Gornig.

Vlani v nemeckom automobilovom sektore pracovalo zhruba 775 000 ľudí. To sú takmer dve percentá celkovej pracovnej sily. Automobilový priemysel a výroba automobilových súčiastok sú tiež najúspešnejším vývozným odvetvím krajiny. Vývoz tohto odvetvia vlani predstavoval viac ako 200 miliárd eur, čo bola takmer pätina celkového vývozu.

„To je dôvod, prečo tento škandál nie je maličkosť. Nemecká ekonomika bola zasiahnutá vo svojom jadre,“ dodáva šéf hospodárskeho inštitútu IW Michael Hüther.

Objavujú sa však aj hlasy, podľa ktorých by sa vplyv na nemeckú ekonomiku ako celok nemal preháňať. „Nemyslím si, že by sa nemecký automobilový priemysel mal dávať do jedného vreca,“ povedal agentúre Reuters hlavný ekonóm Commerzbank Jörg Krämer. „Nebude recesia len kvôli jednej spoločnosti.“

Upokojiť verejnosť sa snaží tiež nemecká obchodná asociácia BGA, podľa ktorej nie sú signály, že by zákazníci v zahraničí začali pochybovať o kvalite a spoľahlivosti nemeckých firiem.

„Nie je tu všeobecná nedôvera voči dobrej značke ‚Vyrobené v Nemecku‘,“ uvádza výkonný riaditeľ BGA Andre Schwarz. Pripúšťa však, že panujú určité obavy medzi nemeckými spoločnosťami z toho, že by škandál Volkswagenu mohol mať dominový efekt na ich podnikanie a oslabiť dôveru v nemecký tovar.

Niektorí pozorovatelia tiež upozorňujú na určitý paradox škandálu. Zatiaľ čo nemeckej ekonomike sa podarilo odolať dlhovej kríze v eurozóne aj spomaleniu hospodárskeho rastu Číny, čelia teraz najväčšiemu riziku poklesu za dlhé obdobie pre jednu zo svojich spoločností.

„Iróniou všetkého je, že hrozba by teraz mohla prísť skôr zvnútra, nie zvonku,“ dodáva Brzeski.

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #Volkswagen