„Do podpisu zmluvy s NDS, ktorá definitívne potvrdí výsledky tendra, sa naša spoločnosťou nebude vyjadrovať,“ informoval manažér pre komunikačnú stratégiu a PR SkyToll-u Anton Bódis.
Desaťdňová lehota na podávanie námietok k vyhodnoteniu tendra uplynie 28. augusta. Ak dovtedy nikto z ďalších uchádzačov námietky nepredloží, po uvedenom termíne môžu NDS a SkyToll uzavrieť zmluvu. Elektronické diaľničné známky pre automobily do 3,5 tony by tak motoristi mohli využívať od roku 2016, pravdepodobne paralelne s klasickými papierovými nálepkami. „NDS sa štandardne nevyjadruje, ak proces verejného obstarávania ešte nie je ukončený,“ odpovedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
SkyToll uspel v súťaži podľa informácií agentúry SITA s návrhom na províziu z predaja diaľničných známok vo výške 2,78 % až v následnej elektronickej aukcii. Pred ňou mal navrhnúť províziu na maximálnej možnej úrovni 6 %. Príjmy z predaja diaľničných nálepiek v minulom roku dosiahli vyše 56 mil. eur bez dane (67,2 mil. eur vrátane dane) a v prvom polroku tohto roka 42,2 mil. eur bez dane (50,6 mil. eur s daňou). Denník N vo štvrtok informoval, že na druhom mieste v súťaži skončila Slovenská pošta a na treťom združenie okolo spoločnosti Italmarket.
„Slovenská pošta dostala oznámenie o výsledku elektronickej aukcie a vzala to na vedomie. V súčasnosti zvažujeme ďalšie kroky a z taktického hľadiska ich nateraz nebudeme bližšie konkretizovať,“ uviedla Andrea Pivarčiová z odboru komunikácie Slovenskej pošty, a.s. Štátna poštová spoločnosť v tomto roku zabezpečuje predaj a distribúciu diaľničných nálepiek.
Výsledok súťaže v aktuálnom štádiu akceptuje aj spoločnosť Italmarket Slovakia, a.s. Keďže súťaž ešte trvá a je v procese ďalšieho vyhodnocovania, k ďalším krokom sa nateraz nebude vyjadrovať a považuje to za svoju internú záležitosť.
„Naša spoločnosť postupovala v štádiu predloženia ponuky aj počas priebehu elektronickej aukcie v zmysle reálnych kalkulácií. Tie zohľadňovali investičné náklady spojené s vybudovaním systému, ako aj potrebu prevádzky systému a v neposlednom rade spoluprácu so sieťami čerpacích staníc, ich centrálami a s koncovými predajnými miestami. Tak, aby bol v konečnom efekte systém plne funkčný,“ odpovedal prevádzkový riaditeľ Italmarket Slovakia Martin Matt.
„Zo skúseností pri predaji diaľničných známok dobre poznáme reálne potreby celej štruktúry predaja, naša ponuka zodpovedala týmto potrebám,“ dodal bez uvedenia podrobností o ponuke. Odplatu, ktorú ponúkol SkyToll, bude podľa neho musieť obhájiť.
NDS vyhlásila verejnú súťaž na elektronizáciu predaja diaľničných známok začiatkom apríla. Predpokladaná cena za poskytovanie služby výberu a evidencie úhrady diaľničných známok za užívanie vymedzených úsekov ciest pre automobily do 3,5 tony je 30,8 mil. eur bez dane, resp. 36,96 mil. eur vrátane dane. Zákazka by mala trvať 67 mesiacov, teda päť rokov a sedem mesiacov. V uvedenej predpokladanej hodnote je zahrnutá aj opcia na predĺženie zmluvy o 36 mesiacov predbežne za 12,4 mil. eur bez dane. Poskytovateľ služby bude zodpovedný za návrh, vybudovanie, financovanie a prevádzku/údržbu počas trvania zmluvného vzťahu. Počas tohto obdobia bude vlastníkom všetkých relevantných komponentov potrebných na poskytovanie služby s výnimkou niektorých. Súčasťou poskytovania služby bude aj informačná kampaň pred jej zavedením.