Paradoxne, súkromný dopravca RegioJet chce z vodičov autobusov spraviť rušňovodičov. Dopravcovia však nových vodičov nevychovávajú. Spoliehajú sa na autoškoly. Navyše vodiči sú často vystavení tlaku zo strany dopravcov. V minulosti šoféri dokonca pohrozili celoslovenským štrajkom.
„Vodičov je citeľný nedostatok. Stará generácia vodičov nemá nástupcov,“ uvádza Jozef Kičura, generálny riaditeľ SAD Prešov. Podobný problém majú aj v Žiline alebo v Trenčíne. „Chýba systémová príprava na túto profesiu. Celkovo pociťujeme znížený záujem o vykonávanie tejto náročnej a zodpovednej profesie,“ hovorí Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Žilina. Zároveň dodáva, že v minulosti muži získavali vodičské preukazy na nákladné automobily v rámci povinnej vojenskej služby a následne si ich rozširovali aj na autobusy.
Súkromný dopravca RegioJet v súčasnosti preškoľuje vodičov autobusov na rušňovodičov a zároveň hľadá aj samotných autobusárov. Hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj tvrdí, že ide o dva oddelené nábory zamestnancov. Podľa jeho slov je nedostatok vodičov autobusov najmä v Českej republike.
„Na Slovensku sa snažíme osloviť aj tých vodičov z regiónov celého Slovenska, ktorí odišli zo zamestnania, pretože dopravcovia po zavedení ,vlakov zadarmo‘ museli zavrieť niekoľko nerentabilných diaľkových autobusových liniek a títo vodiči prišli o zamestnanie,“ dodáva Ondrůj.
Vodiči autobusov vo väčšine prípadov dostávajú mesačnú mzdu v približnej výške priemernej mzdy na Slovensku. „Priemerná mzda vodiča v našej spoločnosti je 769,51 eura,“ uvádza Kičura z prešovskej SAD. SAD Žilina a Trenčín prostredníctvom svojej hovorkyne tvrdia, že mzdy ich vodičov patria k najvyšším na Slovensku. Presnú hodnotu neuviedli.
Vodiči autobusov musia týždenne odrobiť 37,5 hodiny. Niektoré spoločnosti rozvrhujú pracovný čas podľa spojov odlišne. Všetky oslovené však tvrdia, že zákonom stanovené maximum neprekračujú.
Autobusoví dopravcovia však nemajú záujem o výchovu nových vodičov. Väčšinou hľadajú ľudí nielen s vodičským oprávnením, ale aj s praxou vo vedení autobusu. „Vodičské oprávnenie neznamená automaticky, že vodič môže jazdiť s autobusom plným ľudí. Vzhľadom na to, že práca vodiča je náročná a zodpovedná, vyhľadávame v prvom rade skúsených vodičov s praxou,“ hovorí Eva Vozárová, hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines.
Zároveň dodáva, že na Slovensku absentuje príprava mladých ľudí na povolanie vodiča autobusu. Chýba podpora štátu pre dané povolanie a možnosť kvalitnej praxe na iných typoch vozidiel pred prechodom na autobus.
„Keďže prepravujeme ľudí, nie je jednoduché zaradiť do služby vodiča s ,čerstvým déčkom‘ ak je bez praxe. Principiálne však vieme, po dohode a vodičovom odsúhlasení záväzku odpracovať minimálne vopred dohodnutú dobu, prispieť na získanie vodičského oprávnenia,“ opisuje fungovanie SAD Prešov Jozef Kičura. V Žiline a v Trenčíne SAD spolupracuje so strednými školami.
Mladých ľudí od tohto povolania odrádza aj vysoká cena získania vodičského oprávnenia. Uchádzači o oprávnenie viesť autobus musia mať minimálne 24 rokov. Cena rozšírenia vodičského preukazu na možnosť šoférovať autobus, prípadne vydanie nového preukazu stoja stovky eur. Vodič okrem toho musí absolvovať psychologické testy a byť držiteľom karty vodiča.
Pred piatimi rokmi vodiči zo všetkých spoločností SAD pohrozili ostrým štrajkom. Dôvodom bolo vyjednávanie o kolektívnej zmluve, podľa ktorej mali prísť o zamestnanecké výhody.