Koniec lepenia známok od roku 2016?

Čelné sklá vozidiel jazdiacich po slovenských diaľniciach by čoskoro mohli mať o jednu nálepku menej. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravuje zavedenie elektronických diaľničných známok pre osobné automobily. Už druhýkrát.

10.08.2015 09:00
diaľnica, D1, autá Foto: ,
Povinnosť lepenia diaľničných známok za čelné sklá odstráni už v roku 2016 elektronická registrácia.
debata (48)

Zavedeniu predchádzal neúspešný pokus o spustenie novej formy diaľničných známok. Diaľničiari naposledy zrušili užšiu súťaž na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie začiatkom tohto roka. Cena nového systému však bude zrejme dosť vysoká. Rakúsko pripravuje podobnú službu za menej ako polovicu.

V súčasnosti prebieha nový proces verejného obstarávania, do ktorého sa zapojili štyri spoločnosti. Svoju účasť oficiálne potvrdila Slovenská pošta a spoločnosť SkyToll, ktorá je prevádzkovateľom elektronického výberu mýta pre nákladné automobily. K prebiehajúcemu verejnému obstarávaniu sa však diaľničiari vyjadriť odmietli. „Národná diaľničná spoločnosť očakáva, že systém elektronických diaľničných známok bude spustený začiatkom roka 2016,“ uvádza hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Elektronický výber mýta pre automobily s hmotnosťou do 3,5 tony by mal podľa predpokladov stáť 30,8 milióna eur. Víťaz tendra dostane možnosť prevádzkovať tento systém na dobu 5 rokov a 7 mesiacov. V sume je zahrnutá aj opcia vo výške viac ako 12 miliónov eur na predĺženie zmluvy o ďalších 36 mesiacov. Celkovo tak víťaz tendra bude zabezpečovať systém elektronických diaľničných známok počas ôsmich rokov.

"Vzhľadom na skutočnosť, že odpadne potreba tlače a distribúcie, predpokladáme, že súťaž vygeneruje nižšie celkové náklady na celý proces výberu úhrad za užívanie vymedzených úsekov ciest pre osobné vozidlá, ako je dnes, čím vzrastie aj celková efektívnosť celého systému,“ uvádza Peter Zeman, vedúci oddelenia pre vzťahy s verejnosťou ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

Rakúsko pripravuje rovnaký systém prostredníctvom štátnej spoločnosti ASFINAG, ktorá je obdobou našej NDS. Podľa ich názoru štátna obsluha diaľničných poplatkov je najefektívnejší spôsob, ako zabezpečiť fungovanie elektronických diaľničných známok a nevidia potrebu do procesu zapájať súkromnú spoločnosť. „Investícia bude vo výške 12 miliónov eur. Pokryje všetky náklady s vývojom a implementáciou systému,“ uvádza Alex Holzedl, hovorca spoločnosti ASFINAG. Tender na túto službu chcú Rakúšania spustiť v roku 2016. Začiatok poskytovania novej služby je zatiaľ naplánovaný na rok 2018.

Za predpokladaných 12 miliónov eur budú známky platiť na 1¤720 kilometroch rakúskych diaľnic. Na Slovensku máme diaľnice a rýchlostné cesty v dĺžke 673 kilometrov. Niekoľko úsekov je vo výstavbe.

Slovenská pošta je jednou zo štyroch spoločností, ktorá priznala účasť v tendri. Opiera sa o skúsenosti zo svojich vlastných elektronických služieb, medzi ktoré patrí elektronický podací hárok, alebo o elektronické služby ako napríklad systém na úhradu súdnych a správnych poplatkov E-KOLOK. Zároveň chce podľa hovorkyne Stanislavy Pondelovej využiť svoje skúsenosti s predajom klasických diaľničných známok.

"V súčasnosti ešte stále prebieha proces verejného obstarávania, preto sa k podrobnostiam ponuky nebudeme bližšie vyjadrovať. Slovenská pošta v rámci tejto súťaže počítala s financovaním z vlastných zdrojov,“ dodáva Pondelová. Spoločnosť SkyToll sa odmietla vyjadrovať k elektronickým diaľničným známkam dovtedy, kým sa neskončí verejné obstarávanie.

Elektronické diaľničné známky odstránia povinnosť vodičov lepiť na čelné sklá svojich automobilov nálepky dokazujúce úhradu za používanie diaľnice, ako ich poznáme dnes. Vodič na vybraných miestach bude môcť zaregistrovať údaje o svojom aute a zaplatiť poplatok. Registrácia a zaplatenie poplatku by mali byť dostupné aj prostredníctvom internetu. Následné sa na kontrolných miestach budú automaticky kontrolovať evidenčné čísla automobilov a porovnávať ich so zaregistrovanými vozidlami v systéme. Vodič dostane taktiež potvrdenie o úhrade poplatku.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že elektronické diaľničné známky odstránia problém s falšovaním a náročným odstraňovaním starých nálepiek z okien. „Zvýši sa komfort užívateľov, ktorí si známky nebudú musieť zháňať s predstihom. Štát bude mať zaručené, že vodiči využívajúci diaľnice za ne zaplatia a nevozia sa na účet slušných vodičov,“ dodáva Zeman.

V prvom roku má systém fungovať paralelne spolu s klasickými nálepkami. Bude na samotných motoristoch, akú formu si zvolia. Následne od roku 2017 budú k dispozícii už len elektronické diaľničné známky. Podobne to má byť aj v Rakúsku. Kým však na Slovensku bude paralelne fungovať nový systém pre všetky druhy známok, Rakúšania budú spočiatku ako elektronické ponúkať len tie s dĺžkou 10 dní a 2 mesiace.

Pôvodne sa predpokladalo, že nová služba bude pripravená od januára tohto roka. Počítal s ňou aj zákon o diaľničnej známke. Začiatkom tohto roka však NDS zrušila užšiu súťaž na elektronické diaľničné známky na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Dôvodom mali byť pochybenia zo strany diaľničiarov, ktorí požadovali, aby jednotlivé súčasti systému boli umiestnené na Slovensku, s čím úrad nesúhlasil. Problémom bol aj fakt, že NDS presne nešpecifikovala všetky kontrolné miesta.

© Autorské práva vyhradené

48 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #elektronické diaľničné známky